Springen naar inhoud

Goede Brandstoffen

• Log in om te kunnen reageren

Thomas16

Thomas16

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2017 - 08:31

Ik vroeg me af aan welke structurele eigenschappen een molecuul van een bepaalde grondstof moet bestaan om goed te functioneren als

bio-brandstof. Weet een van jullie hier misschien meer over te vertellen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10444 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2017 - 10:48

Ik denk dat het eerder omgekeerd werkt: de vraag is meer hoe je van biologisch materiaal iets kunt maken dat voldoet als brandstof voor een toepassing. Uiteraard is de toepassing daarbij wel van groot belang, boomstammen doen het prima voor een haardvuur, maar zijn niet zo handig in een auto. 

Victory through technology

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 453 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2017 - 10:52

de belangrijkste eis: het moet brandbaar zijn.. en voor welke toepassing. Als je het als "brandstof" voor een energiecentrale gebruikt maakt het niet zoveel. Alles wat (genoeg) brandt kan erin. (grote gevolgen van bv zware metalen etc daar gelaten.)

Voor een autobrandstof gleden dezelfde eisen als voor normale benzine/diesel/brandtof. en dat zijn er veel:

goede viscositeit/smering, ontbrandingstemperatuur, caloriesche eigenschappen etc etc.

Een bezinemotor draait niet op diesel (en omgekeerd) dus dat is niet zo te zeggen.

Veranderd door druipertje, 14 juni 2017 - 10:52

Thomas16

Thomas16

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2017 - 16:56

Ik zal iets specifieker zijn in dat geval. Stel ik wil een biodiesel maken van bijvoorbeeld pindaolie en ik kijk naar de verschillende vetzuren die aanwezig zijn in de olie. Wat zijn dan dingen aan de moleculaire structuur waaraan ik kan zien dat het een geschikte grondstof is voor biodiesel? 

Ik snap overigens dat pure biodiesel sws niet bruikbaar is in een dieselmotor, maar het gaat me puur om de structuur van de vetzuren.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11176 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2017 - 22:24

Waarin lijkt biodiesel op fossiele brandstoffen? Zou dat misschien een zinnige overeenkomst zijn?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10444 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2017 - 01:55

Of vooral het verschil, bij normale diesel heb je vooral alkanen, bij biodiesel vooral vetzuren die je eventueel kunt ver-esteren om het allemaal een beetje apolair te houden. 

Wat ook een rol speelt is natuurlijk de ketenlengte en scheiding van vetzuren vs trigrlycerdes , mede afhankelijk van bij welke temperatuur je iets wilt gebruiken. Het kan best zijn dat een oude dieselmotor best aardig loopt op slaolie, maar dat veranderd acuut als het een keer 20 graden vriest en die olie als een grote harde bonk in de brandstoftank achterblijft. 

Als je kijkt naar arachidonzuur verkregen door hydrolyse van pinda-olie is dat niet zo'n probleem, dat bevriest niet bij normale temperaturen, al wordt het wel visceus. 

Als het een waardevolle auto betreft zou ik het er niet op wagen, maar in een oud bakkie dat je eventueel zonder problemen kunt afschrijven ligt dat natuurlijk anders. Eerlijkheidshalve heb ik ook wel eens 5 liter technische ethanol in een oude micra gegooid die vrijwel zonder brandstof stond. Daarna wel snel aangevuld bij een dichtbijzijnde benzinepomp met 30 liter benzine, verder geen problemen mee gehad. Dit was overigens voor de tijd dat men 'standaard' ethanol in benzine mengde. 

Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures