[natuurkunde] meerkeuze: twee massieve geleidende draden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

meerkeuze: twee massieve geleidende draden

De vraag is:
Twee massieve geleidende draden X en Y zijn gemaakt uit hetzelfde materiaal, dezelfde lengte maar met een verschillende doorsnede (dus met een verschillende straal). Ze worden in serie geschakeld en er wordt een potentiaalverschil over aangelegd. Wat is gelijk?
A. Het potentiaalverschil over draad X en Y 
B. stroom in draad X en Y
C. de stroomdichtheid in draad X en in Y
D. het elektrisch veld in draad X en in Y
E. geen van bovenstaande antwoorden
 
Ikzelf echter denk dat het antwoord E is, maar de oplossing zegt dat het B is maar ik zou dan niet echt inzien waarom de stroom wel gelijk is. 
Mijn beredenering is dat bij elk van de opgenoemde keuzes om gelijk te zijn in een formule een onderdeel hebben met de straal waardoor de draden X en Y niet gelijk kunnen zijn. A heb ik de wet van ohm gebruikt en dan de weerstand vervangen door R = ρ(l/A) die dus afhankelijk is van de oppervlakte waar dus de straal inzit. Bij punt B denk ik door het verband tussen de stroomsterkte en de stroomdichtheid (I = j*A) dus weeral dezelfde redenering als bij A en dit geldt dus ook voor C. En voor punt D. heb ik de formule E = k*(Q/r^2) gebruikt waar duidelijk ook de straal in voorkomt.
 
Klopt antwoord E dan of heb ik ergens een foute redenering?
Dankuwel  :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: meerkeuze: twee massieve geleidende draden

Antwoord B is goed. In een serieschakeling is de stroom in de hele keten overal gelijk. Als het niet zo zou zijn zou er ergens lading opgehoopt moeten worden en dat kan niet.

Berichten: 2

Re: meerkeuze: twee massieve geleidende draden

Dankjewel! Ik snap wat je bedoelt en heb hier dus geen rekening mee gehouden.

Reageer