[scheikunde] Alcoholpercentage jenever bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Alcoholpercentage jenever bepalen

Beste mensen,
 
Ik moet een verslag maken over alcohol bepaling van jenever met kaliumpermangaat we hebben het hele verslag af maar snappen 1 vraag niet

Leg uit waarom de reactiesnelheid bij deze proef alleen maar afhankelijk is van de  alcoholconcentratie en niet van de hydroxide- en permanganaat-concentratie.
 
iemand tips?

Berichten: 493

Re: Alcoholpercentage jenever bepalen

Je zou de proef ook op het forum kunnen zetten......
Weet je ook welke reacties er optreden.  En welke concentraties zijn er gevarieerd.
Om te kijken waarvan de reactiesnelheid afhankelijk is . Zou je dit proefondervindelijk moeten vaststellen.

Berichten: 772

Re: Alcoholpercentage jenever bepalen

Het zou inderdaad eens handig zijn om de volledige proef te posten. Mogelijks fungeert hydroxide als katalysator voor de oxidatiereactie (en wordt dus niet echt verbruikt gedurende het reactieverloop). Permanganaat wordt mogelijks in een grote overmaat toegevoegd. In dit geval is de concentratie aan permanganaat als +/- constant te beschouwen. Is dit het geval, dan zal de oxidatie van alcoholen (die typisch een tweede orde reactie is) reduceren tot een eerste orde reactie. De tweede orde reactiesnelheidsconstante reduceert dan tot een pseudo eerste orde reactiesnelheidsconstante en bijgevolg verloopt de reactie via een eerste orde kinetiek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Alcoholpercentage jenever bepalen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer