afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Moet flessen stikstof van 2500 liter waterinhoud opslaan. Geldt er een bepaalde afstandsnorm die ik in acht dien te nemen voor de opslag t.o.v. een gebouw?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Voor de zekerheid eerst maar eens contact opnemen met de bevoegde instanties. Anders doe je iets en denken zij er net weer anders over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Moet flessen stikstof van 2500 liter waterinhoud opslaan. Geldt er een bepaalde afstandsnorm die ik in acht dien te nemen voor de opslag t.o.v. een gebouw?
Zoals Jan van de Velde zegt, neem contact op met de bevoegde instanties.

Het antwoord dat ze zullen geven is afhankelijk of het gebouw een woonfunctie heeft, een kantoorfunctie, de druk van de N2 in de flessen enzovoort enzovoort.

Je hebt het over flessen van 2500 liter waterinhoud. Ik neem dat die 2500 liter de totaal inhoud is.

In een cilinder gaat 50 liter, je praat dus over 50 cilinders. Ik weet niet exact hoeveel cilinders er in een pakket gaan, maar het zullen ongeveer 3 a 4 pakketten zijn die je wil opslaan? :roll:

Hierbij ga ik uit van gasvormige stikstof natuurlijk.

Als het om vloeibare stikstof gaat, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal. (uit 1 liter vloeibare N2 onstaat grofweg 800 liter gasvormige N2) Maar goed, dat denk ik niet, je praat immers over flessen, en vloeibaar wordt in een tank opgeslagen. :P

Suc6 en houd ons op de hoogte.

Groeten

Techneut

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Naar eigen ervaring, maakt het niet zo heel veel uit waar die stikstof wordt opgeslagen. Heb 500L cylinders op het lab (in het gebouw) zien staan, maar ook buiten in een chemicalien hok op 20 m afstand. Stikstof is namelijk niet zeer gevaarlijk, slechts een explosie van een cylinder, wat vrij onwaarschijnlijk is, zou enig gevaar op kunnen leveren.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 84

Re: afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Naar eigen ervaring, maakt het niet zo heel veel uit waar die stikstof wordt opgeslagen. Heb 500L cylinders op het lab (in het gebouw) zien staan, maar ook buiten in een chemicalien hok op 20 m afstand. Stikstof is namelijk niet zeer gevaarlijk, slechts een explosie van een cylinder, wat vrij onwaarschijnlijk is, zou enig gevaar op kunnen leveren.
Ja maar het gaat ook om de regels. Welke regels hebben de bevoegde instanties voor het opslaan van de stikstof.

Ik kan me voorstellen dat als je grote hoeveelheden gaat opslaan, dat bv de brandweer, of de gemeente dit wel graag willen weten.

Als je bv brand heb dan houd de brandweer wel graag rekening met het feit dat er een groot aantal cilinders opgeslagen is.

Het gaat natuurlijk ook niet alleen om een explosie, die cilinders kunnen ook lek raken.

En hoewel stikstof niet gevaarlijk LIJKT, het kan wel degelijk een groot gevaar vormen, veel mensen onderschatten dit en ze redeneren dit weg met "in de lucht zit toch al 80%" Maar het verstikkingsgevaar van stikstof is behoorlijk groot.

Met andere woorden, als je grote hoeveelheden stikstof opslaat, dan is er ook kans dat die hoeveelheden vrijkomen. De vraag is alleen hoe groot is de kans....

Groeten

Techneut

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Uit de veiligheidsleer:

risico = kans x effect
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Jan van de Velde schreef:Uit de veiligheidsleer:

risico = kans x effect
Dat klopt inderdaad..... maar verder? Wat wil je er mee zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: afstandnorm voor opslag stikstof t.o.v. een gebouw

Het effect wordt bepaald door de hoeveelheid gevaarlijke stof. Er is dus geen standaard afstand aan te geven voor een bepaalde stof zonder de schaal (totale hoeveelheid) te weten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer