Vraag over naamgeving van zuren en vraag over substitutie reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Vraag over naamgeving van zuren en vraag over substitutie reactie

Beste mensen,
 
Ik heb een vraag over de substitutie reactie en over de naamgeving van zuren.
Stel je hebt ethaanzuur (CH3COOH). Je voegt aan CH3 de -COOH-groep toe. Mijn vraag is waarom wordt er niet in de naamgeving gezegd waar de zuur aan vast zit (aan welke C-atoom)?
(Bijvoorbeeld bij alkanolen) H3C-CH2-CH2-O-H (systematische naam is 1-propanol). Bij de C-atoom links daar zit de -OH-groep aan vast (die 1 verteld waar de -OH keten aan  vast zit). Maar waarom wordt dat ook niet bij zuren vermeld? 
Mijn tweede vraag is als je een overmaat in een substitutie reactie hebt hoe ziet dan een reactie vergelijking eruit. (Kan iemand mij  een voorbeeld geven van een overmaat met de stof hexaan en broom (overmaat aan broom). 
Ik heb nog een vraag, wat gebeurt er met deze reactie (C6H14 + Br3) (als je er uv-straling op doet)?
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Vraag over naamgeving van zuren en vraag over substitutie reactie

Begrijp ik het goed dat je bv. butaanzuur (C4H8O2) zou willen noemen 1-butaanzuur?
 
Als dat zo is, probeer dan eens 2-butaanzuur te tekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Vraag over naamgeving van zuren en vraag over substitutie reactie

Lekker veel vragen, trouwens...
 
Eerst even: Het is propaan-1-ol en geen 1-propanol. Zo ook met de zuren. Dus om de aanwijzing van Margriet te hertalen: "probeer dan eens butaan-2-zuur te tekenen".
 
Dan die overmaat....vervelend ding. De reactie is slecht te sturen. Dus gaat gewoon verder tot het broom op is. Volgens mij zelfs steeds sneller/makkelijker, maar dat weet ik niet zeker. Dus enkel de tijd en de hoeveelheid zijn van invloed op welk product er gevormd wordt.
 
Op rijm: Die met Br3 ken ik nie. Ik vermoed iets met radialen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer