Epoxyreactie te versnellen met vacuum?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Epoxyreactie te versnellen met vacuum?

Hallo wetenschapsforummers,

Ik maak carbon-epoxymodellen. Om voorafgaand aan het lamineren de bellen uit de epoxyhars te trekken, heb ik een vat waar ik de hars in zet. Als ik in dit vacumeervat een bakje water zet, dan kan ik het water met mijn vacuumpomp aan de kook brengen, op kamertemperatuur  (volgens  (p*v)/T = constant).
Ik gebruik de pomp ook om carbon-epoxymodellen die in een zak zitten via vacuum tegen de mal te drukken, de onderdruk is hier ongeveer hetzelfde als die van het koken van water op kamertemperatuur.

 opstelling: pomp - vat met manometer - werkstuk
opstelling-pomp-vat-werkstuk.JPG
opstelling-pomp-vat-werkstuk.JPG (100.44 KiB) 822 keer bekeken
 
 
Vraag is nu, of de 2k reactie van epoxy en harder versneld wordt door het vacuumtrekken (omdat het 'kookt').

Als de hars in de zak vacuum is getrokken kan ik niet meten of de hars al hard is, ik houd dus altijd de droogtijd van de hars in het mengbakje aan. Maar misschien is dit dus niet nodig. Heeft het zin om dit te onderzoeken, of denken jullie dat de reactie sowieso niet zal versnellen?

Het zou kunnen dat dit meer een natuurkundevraag is dan scheikunde, in dat geval excuses.

 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Epoxyreactie te versnellen met vacuum?

Vraag is nu, of de 2k reactie van epoxy en harder versneld wordt door het vacuumtrekken (omdat het 'kookt').
Normaliter gaat reactie niet sneller, omdat de temperatuur immers niet stijgt.
 
Je moet echter wel oppassen met vacuumtrekken van epoxies met bepaalde harders. Ik heb in mijn jonge jaren ook een tijdje tests met allerhande epoxyharsen gedaan en die werden eerst ook ontlucht onder vacuum. Echter sommige harders kunnen onder vacuum ontleden waardoor de chemische reactie al in de vacuümexsiccator begint en als je dan niet oplet wordt het een enorme zooi. Ik heb dit meegemaakt met een harder die bij hogere temperatuur ontleedt en BF3 produceert, maar tot mijn verbazing gebeurde dat blijkbaar ook bij kamertemperatuur maar onder vacuum. Het mengsel werd steeds donkerder en bleef opzwellen. Door snel ingrijpen kon ik het vacuum snel breken en het bekerglas uit de vacuümexsiccator naar de zuurkast verplaatsen waar de reactie onder atmosferische druk door bleef gaan. De reactiewarmte zorgde ervoor dat de eenmaal begonnen reactie gewoon door bleef gaan door BF3 vorming.
 
Oppassen dus met harders die zogenaamd pas na ontleding door verwarming in actie komen, want die ontleding kan (soms? vaak ?) al op gang gebracht worden bij kamertemperatuur door vacuum.

Berichten: 2

Re: Epoxyreactie te versnellen met vacuum?

"Normaliter gaat reactie niet sneller, omdat de temperatuur immers niet stijgt."
 
Bedankt voor de snelle reactie Pinokkio, dit scheelt me een onderzoek! :)

Ergens is het ook wel goed dat 'lage druk koken' niet hetzelfde effect heeft op de chemische reactie als 'hoge temp koken', want de hars is ontworpen om bij kamertemp uit te harden en later in een oven bij 60°c te temperen tot max sterkte /stijfheid /stabiliteit.

Van die BF3 vorming wist ik niets, maar ik hoop /neem aan dat de moderne harsen in de handel allemaal 'vacuum-bestendig' zijn, mede omdat vacuuminfusie een steeds populairdere techniek aan het worden is.

Reageer