Opwarmen stalen buis met olie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Opwarmen stalen buis met olie

Goedendag beste mensen,

Ik heb een zetje nodig met een vraagstuk. 

Voor mij heb ik een stalencilinder. Deze ligt in een ruimte dat helemaal gevuld staat met minerale olie. De olie heeft een  temperatuur van 80 graden Celsius. De stalen voorwerp zelf heeft een temperatuur van 20 graden Celsius. De stalen voorwerp wordt dus verwarmd voor de olie en zal uiteindelijk ook een temperatuur bereiken van 80 graden. Mijn vraag is nu hoelang duurt het tot de kern van de stalen buis ook de ~80 graden heeft bereikt?  (zie bijlage voor een onduidelijke tekening :D)
 
Dit lijkt mij geen ingewikkelde vraag maar het is alweer een tijd terug dat ik überhaupt iets met warmtegeleiding heb gedaan op de middelbare school en de kennis is dus weggezakt. Ik zou het waarderen als ik een zetje van een van jullie kan krijgen in welke richting ik moet zoeken. De opwarming zal natuurlijk een soort tijdsconstante moeten hebben in de vorm van een  e-machtscurve? Alvast erg bedankt!

  
Bijlagen
1.jpg
1.jpg (61.6 KiB) 724 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Opwarmen stalen buis met olie

Met alleen die gegevens kun je helemaal niets berekenen.
 
Wat is de volledige en exacte tekst van het vraagstuk?

Berichten: 4

Re: Opwarmen stalen buis met olie

@Pinnokio,

Het is geen vraagstuk uit een boek of dergelijke. Ik zit hiermee op werk. Wil uitzoeken hoe de spoelen verwarmd worden door de olie in een transformator. Maar de berekening zelf maakt niet uit, het gaat mij om de gedachtegang erachter, hoe ik dit kan aanpakken. Wat speelt er allemaal een rol? Natuurlijk is de werkelijkheid anders omdat de spoelenpakket met ijzerkern geen stalen cilinder is, het gaat mij om de aanpak.

 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Opwarmen stalen buis met olie

Wil uitzoeken hoe de spoelen verwarmd worden door de olie in een transformator.
Hoezo zouden de spoelen door de olie verwarmd worden? Is het niet andersom: de spoelen worden door de olie gekoeld? De spoelen (en de kern) worden door hun elektrische weerstand warm en moeten gekoeld worden, toch?

Berichten: 4

Re: Opwarmen stalen buis met olie

@pinnokio, dat klopt,  dit heeft te maken met het regenereren van de olie, ik ga er graag niet op in wat er precies speelt. Ook niet van belang bij mijn vraagstuk.. 

 

Berichten: 12

Re: Opwarmen stalen buis met olie

Om de vraag goed te beantwoorden moeten je de massa's/volumen hebben van het metaal en van de olie.
Immers bij een relatief kleine massa olie en relatief grote massa van de stalen cilinder, zal T eind niet 80 graden worden van zowel olie als metaal, indien er geen warmte "wordt toegevoerd. Een grote bak met enkele m3 met olie heeft daarentegen een groot accumulerend vermogen. T zal dan nauwelijks zakken
Hoe lang dat duurt? Hangt af van de massa's/volumen
 
In de tekening is niet duidelijk hoe de warmte geleiding van de stalen buis naar binnen gaat. In het midden is 1 x een schijf getekend. Dat is een geleiding via metaal op 1 plek. De rest is dan lucht, daar zal de geleiding trager verlopen totdat binnen en buiten dezelfde temperatuur heeft.
Ik neem aan dat de cilinder geheel dicht is, dus van binnen atmosferische lucht. Beetje vaag allemaal.

Berichten: 4

Re: Opwarmen stalen buis met olie

@Jaapz, 

Om het nog een duidelijk uit te leggen,

De stalen cilinder ligt in een bak met olie, waarbij de olie CONSTANT 80 blijft, dus ookal de stalenbuis verwarmd naar bijv. 50 graden is zal de olie alsnog 80 blijven. De vraag is dus wanneer is de stalen buis compleet 80 graden geworden is, van buiten t/m de kern.   Ik snap dat de volumes uitmaken, zoek meer een richting met formules. De stalen cilinder is compleet gesloten in dit geval ja. 

Reageer