Spanning berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 26

Spanning berekenen

Hallo 
 
Kan iemand uitleggen hoe ze aan deze spanning komen? Ik dacht dat het gewoon +3V zou zijn.
 
Alvast bedankt!
Bijlagen
Screen Shot 2017-06-23 at 16.24.47.png
Screen Shot 2017-06-23 at 16.24.47.png (61.07 KiB) 1422 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning berekenen

Dat komt door de keuze van de + en de -  bij de aansluitingen. De +klem is -3V t.o.v. de -klem.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: Spanning berekenen

Om te beginnen heb je in de schakeling de + klem en de - klem verwisseld.
Daarnaast is de plaats van de massaklem bepalend voor de spanningen in het circuit ten opzichte van massa (=0V)
1: Stel de plus aansluiting van de batterij ligt aan massa: de spanning tussen de twee weerstanden van 6k is dan -3V ten opzichte van massa.
de andere klem heeft dan een potentiaal van -6 V ten opzichte van massa.
2: Stel de min aansluiting van de batterij ligt aan massa: de spanning tussen de twee weerstanden van 6k is dan +3V ten opzichte van massa.
de andere klem heeft uiteraard een potentiaal van 0V

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning berekenen

Er is in dit vraagstuk geen massa aangegeven. Er is alleen een meetreferentie aangegeven.
Er wordt gevraagd naar de spanning Vc(0-)
De toevoeging (0-) geeft aan dat de -klem als referentie dient voor de meting. Om toch het woord massa te gebruiken zou je kunnen zeggen dat de -klem hier als massa is gekozen.
En op de +klem meet je dan -3V.
 
Ik ben overigens wel benieuwd waar de topicstarter dit vraagstuk vandaan heeft.

Berichten: 12.262

Re: Spanning berekenen

Opvallend is vooral dat die 6k weerstand linksboven helemaal niets doet aan de te meten spanning, het is gewoon een 1:1 deler met een extra weerstand die de spanningsbron belast, maar aangenomen dat die ideaal is kun je hem net zo goed weglaten. 
Victory through technology

Berichten: 7.068

Re: Spanning berekenen

Het is een oefenvraagstuk. Daar zitten wel vaker vreemde dingen in. Ik heb er ook ooit een gezien met een weerstand die maar aan 1 kant vast zat. Je zult je verbazen hoeveel mensen toch een stroom laten gaan door deze weerstand.

Ik zou de schakeling trouwens alsvolgt lezen. Ik kijk naar het pluscontact en volg het tot de onderkant van de spanningsbron. Boven de bron staat dus U+ + 6. Dan herken ik een spanningsdeler aan de rechterkant en zie ik dus dat de spanning tussen de weerstanden precies tussen U+ + 6 en U+ moet liggen. Dat zal dus U+ + 3 zijn. Hieruit volgt dat U- = U+ + 3. U+ - U- = -3. (Je zou nog overal een eenheid bij kunnen zetten, maar ik ben lui :D)

Berichten: 12.262

Re: Spanning berekenen

Kan, ik ben in een schema als dit geneigd even een massa-symbooltje te tekenen aan de - kant van de spanningsbron, en dat uitrekenen wat er op die twee testpunten staat... 
 
het punt gemarkeerd "+" zit aan de massa, dat gemarkeerd "-" aan een 6:6 spanningsdeler over een 6 volts spanningsbron, dus het is -3 volt tussen die punten. 
 
Degene die dit zo getekend heeft verdient wellicht een lichte schop onder de derriere, maar het antwoord klopt wel ;)
Victory through technology

Berichten: 26

Re: Spanning berekenen

Bedankt voor de reacties!
 
Het vraagstuk komt uit het boek 'Engineering Circuit Analysis Eleventh Edition' door J. David Irwin en R. Mark Nelms, de foto komt uit de file met oplossingen van alle oefeningen die we van onze prof ter beschikking hebben. Er staan wel vaker vreemde hertekende circuits in (volgens mij). Van massa heb ik nog nooit gehoord, zit ook nog maar in het eerste jaar en dit is de eerste keer dat ik elektrische netwerken als vak heb. 
 
Weet niet of de file met oplossingen door de prof/assistenten gemaakt is of door de auteurs van het boek.

Berichten: 26

Re: Spanning berekenen

klazon schreef: Er is in dit vraagstuk geen massa aangegeven. Er is alleen een meetreferentie aangegeven.
Er wordt gevraagd naar de spanning Vc(0-)
De toevoeging (0-) geeft aan dat de -klem als referentie dient voor de meting. Om toch het woord massa te gebruiken zou je kunnen zeggen dat de -klem hier als massa is gekozen.
En op de +klem meet je dan -3V.
 
Ik ben overigens wel benieuwd waar de topicstarter dit vraagstuk vandaan heeft.
 
De toevoeging (0-) heeft eigenlijk niets te maken met de referentie klem, het dient voor de spanning op tijdsstip t(0-) aan te duiden want het is een oefening op een eerste orde circuit, op deze plaats staat dus eigenlijk een condensator. Sorry dat ik dit er niet bij vermeld had, maar vond het niet echt nodig aangezien ik me enkel afvroeg hoe ze aan de spanning kwamen. 

Berichten: 703

Re: Spanning berekenen

Massa wordt ook wel aarde genoemd ;)

Berichten: 12.262

Re: Spanning berekenen

Aarde impliceert daadwerkelijk een geaard product, waarbij het meestal inderdaad wel zo is dat de aarde en de massa verbonden zijn. 
 
Bij een niet-geaard product is de keuze feitelijk arbitrair, al is het wel conventie om bij iets met een enkele voedingspanning de negatieve pool van de voeding als massa te kiezen. Het scheelt vooral lijntjes tekenen in grotere schema's. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning berekenen

gebruiker73 schreef:  
De toevoeging (0-) heeft eigenlijk niets te maken met de referentie klem, het dient voor de spanning op tijdsstip t(0-) aan te duiden want het is een oefening op een eerste orde circuit, op deze plaats staat dus eigenlijk een condensator. Sorry dat ik dit er niet bij vermeld had, maar vond het niet echt nodig aangezien ik me enkel afvroeg hoe ze aan de spanning kwamen. 
Dan wordt het helemaal onbegrijpelijk, want wat is het tijdstip  t(0-) ? Wat ging daaraan vooraf?

Berichten: 12.262

Re: Spanning berekenen

Ik vermoed ook dat het notatie is voor toekomstige sommen met condensators en dergelijke, of t negatief kan worden weet ik niet, wat het mintekentje wil zeggen eigenlijk ook niet. Voor deze oefening is het niet vna belang.  
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Spanning berekenen

Verwarring alom dus. En dat komt doordat niet het complete schema en de complete vraagstelling is gegeven.

Reageer