Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

linkje

linkje

Ik ben benieuwd wat de ontdekking zal zijn.

Het schijnt iets te maken te hebben met exoplaneten.

'k denk ik post het maar hier.. ik heb de aankondiging van niburu ,maar vind dat een op z'n zachtst gezegd ,nogal onbetrouwbare site.

Dus mochten er schokkende dingen aangekondigd worden zal dit wel het topic zijn om erover te discussieren.

18.00/19.00 ongeveer wordt het nieuws bekendgemaakt.

Berichten: 39

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Een internationaal team van astronomen heeft buiten ons zonnestelsel een planeet ontdekt die op de aarde lijkt. Het hemellichaam heeft een glad oppervlak en staat zo'n 20.000 lichtjaar ver weg, in de buurt van het centrum van de Melkweg. De planeet heeft een temperatuur van zo'n 220 graden Celsius onder nul en is vijf keer zo zwaar als de aarde.

Michael Bode, die deel uitmaakt van het team achter de ontdekking, meldde BBC News dat deze planeet van alle ontdekte planeten het meest op de aarde lijkt. "Dit is zeer opwindend en belangrijk", zo zei hij.

De 'exoplaneet', zoals planeten buiten ons eigen zonnestelsel worden genoemd, is door de sterrenkundigen ontdekt in een sterrenwacht in Chili. Hij gaat vooralsnog door het leven onder de naam OGLE-2005-BLG-390Lb. Leven zal er, wegens de kou, waarschijnlijk niet voorkomen. De planeet werd al op 11 juli 2005 gevonden, deze ontdekking werd echter niet openbaar gemaakt omdat andere sterrenwachten het eerst moesten bevestigen. Deze week wordt de ontdekking beschreven in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

De ontdekking vond plaats met behulp van een techniek die is gebaseerd op een door Einstein in 1915 voorspeld effect. "Met deze methode gebruiken we de zwaartekracht van een zwak licht gevende ster als een gigantische telescoop om een verder weg gelegen ster te vergroten", legt Andrew Williams van het team achter de ontdekking uit.

De astronomen konden de aanwezigheid van de ijzige planeet aantonen doordat de verder weg gelegen ster oplichtte en er bij dat oplichten een kleine onregelmatigheid plaatsvond. Hieruit kon worden afgeleid dat het hemellichaam vijf keer zo zwaar is als de aarde en in tien jaar om een ster draait die iets zwakker is dan onze zon.

"Deze planeet is de eerste en enige die past in de theorieën over het ontstaan van ons zonnestelsel", aldus Uffe Gråe Jørgensen, die deel uitmaakt van het astronomenteam. Ook zijn collega Jean-Philippe Beaulieu is verheugd: "OGLE-2005-BLG-390Lb is pas de derde planeet die met deze techniek is ontdekt. De vondst is een sterke aanwijzing dat dit soort kleine objecten heel veel voorkomen."

Planeten buiten ons zonnestelsel worden pas sinds enkele jaren geleden ontdekt. In eerste instantie betroffen het enorme gasreuzen met een enorme massa, vaak tientallen keren die van Jupiter, de grootste planeet van ons zonnestelsel. OGLE-2005-BLG-390Lb is echter niet zo'n enorme gasbol, en dat maakt het zo bijzonder, aldus Jørgensen.

www.FOK.nl

Ik wist dat ze er vroeg of laat 1 zouden vinden, one step fo a man.... :roll:

In the national geographic van vorig jaar stond er ook een uitgebreid stuk over de speurtocht naar planeten.

20.000 lichtjaar? dus zoals wij hem nu zien, zo zag hij er 20.000 jaar geleden uit. misschien is de planeet 5000 jaar geleden wel getroffen door een enorme astroide :P

erheen op vakantie lukt niet, volgens einstein bestaat er geen snellere snelheid dan het licht, dus dan zou het 20.000 jaar duren.... áls we teminste die snelheid zouden uitvinden... :D mijn hoofd raakt op hol, zo onmenselijk groot is het heelal :P

Ik blijf bij m'n standpunt, de mens is er niet op berekend het heelal te gaan verkennen :D stond niet in de agenda van God, allah of wie da ook :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Of mss maakte god het heelal wel zo groot zodat we er nooit zouden komen :roll:

Berichten: 39

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

dat bedoel ik, alhoewel ik niet gelovig ben :roll:

Berichten: 56

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Of misschien is het slechts een kwestie van tijd voor we God kunnen besodemieteren en toch de diepe ruimte in vertrekken :roll:

Berichten: 134

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Bullseye schreef:20.000 lichtjaar? dus zoals wij hem nu zien, zo zag hij er 20.000 jaar geleden uit. misschien is de planeet 5000 jaar geleden wel getroffen door een enorme astroide   :roll:  

erheen op vakantie lukt niet, volgens einstein bestaat er geen snellere snelheid dan het licht, dus dan zou het 20.000 jaar duren.... áls we teminste die snelheid zouden uitvinden... :D  mijn hoofd raakt op hol, zo onmenselijk groot is het heelal   :D  
Ik dacht dat Einstein het niet uitsloot dat we wel sneller zouden kunnen gaan dan het licht (zuiver theoretisch dan) ?

Berichten: 118

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Dit is de kleinste exoplaneet die we tot nutoe hebben gevonden, en van de 170 exoplaneten is dit de 2e rocky-planeet.

Afbeelding
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Wat ik me nu afvraag: Hoe kunnen ze in vredesnaam bepalen dat de planeet een glad oppervlak heeft en een temperatuur van -220°C?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 13

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Hahaha, jij vind het vreemd hoe ze weten hoe koud het daar is, maar ik vind het vreemd dat ze weten hoe zwaar die planeet weegt!

Ik vermoed dat ze nog wel meer planeten gaan ontdekken.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de aarde de enige planeet is waar leven bestaat van het hele heelal.

En door de ruimte reizen niet mogelijk?

Ik geef het min. 50 jaar tot 100 jaar. Ik zie het absoluut gebeuren.

Als je 100 jaar geleden tegen mensen had verteld dat men nu kon bellen met de hele wereld of dat er een man op de maan gaat staan, hadden ze je naar een inrichting gebracht.

De technologie gaat zo verschrikkelijk snel dat ik wel denk dat die mogenlijkheid bestaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Hahaha, jij vind het vreemd hoe ze weten hoe koud het daar is, maar ik vind het vreemd dat ze weten hoe zwaar die planeet weegt!
Die snap ik wel, dat zien ze aan de bewegingen (zwaartekracht).
Nadine schreef:En door de ruimte reizen niet mogelijk?

Ik geef het min. 50 jaar tot 100 jaar. Ik zie het absoluut gebeuren.
Ik heb het al gezien. Zo'n 50 jaar geleden. Nooit gehoord van de maanlanding? :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 13

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Hahaha, ik bedoel met lichtjaren berekend.

Inderdaad niet zo goed geformuleerd van mij.

Er duikt echt nog wel een geniaal persoon op die dat weet te realiseren

Wat betreft jouw ant.w. op het wegen van die planeet.

Bedankt weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Geen moeite. Maar je had zelf toch ook geen weegschaal verwacht he :wink:

De temperatuur zullen ze wel bepalen aan de hand van de uitstraling van de warmte (infrarood) bedenk ik me net.

Maar de gladheid van het oppervlak vind ik nog steeds een moeilijke. Dan zullen ze toch een behoorlijke foro nodig hebben gok ik. Of doen ze dat anders? Iemand?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 39

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Misschien ligt het aan de dichtheid van de planeet? Als het geen gasplaneet is dan is het natuurlijk zwaarder.

Saturnus zou kunnen drijven op het water (theorie) :roll:

dus zo een grote planeet moet wel heel zwaar zijn. Daardoor weten ze misschien dat het geen gasplaneet is :D

Ik had nog wat onthouden uit de national geographic, hoe zwaarder de planeet, hoe duidelijker de ''schommel'' bewegingen van een ster te zien zijn.

Wat een last voor die ster :D

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

Klopt helemaal BE. Maar het zegt toch helemaal niets over de "oppervlakteruwheid"?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 39

Re: Exoplaneet ontdekt door OGLE (OGLE-2005-BLG-390Lb)

hmmm daar weet ik niets over, misschien willen ze ermee zeggen (glad oppervlak) dat het juist géén gasplaneet is.... :D en anders laat ik het over aan de experts :roll:

Maar het nieuws in de gaten houden :D misschien krijg je er nog wat over te horen. Ze zouden het nog nader toelichten.

Reageer