[scheikunde] MAC-waarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

MAC-waarde

Ik krijg een toets over MAC-waarden en ik heb hier nog twee vragen over. Ik snap ze gewoon niet :(
 
Info: koolstofdioxide MAC-waarde = 9000 mg/m3 (kubieke meter). Boven 12% kooldioxide in de lucht is gevaarlijk.
a. Druk de MAC-waarde van koolstofdioxide uit in cm3(kubieke centimeter)/m3(kubieke meter). De dichtheid van koolstofdioxidegas is 1,97  g/dm3. ANTWOORDENBOEK: 9000mg/m3 = 9 g/m3 = 4,6 cm3/m3 (9 gram = 9/1,97 = 4,6 cm3) à Ik snap niet hoe ze hier op komen en waarom je überhaupt de MAC-waarde in cm3/m3 moet uitdrukken (verder weet ik ook niet of hier een bepaalde formule voor nodig is?
 
Als de lucht in een ruimte voor meer dan 12% uit koolstofdioxide bestaat, kan het verblijf in deze ruimte dodelijke gevolgen hebben.
  1. Hoe vaak moet de MAC-waarde overschreden worden voordat het koolstofdioxide dodelijk kan zijn? Gegeven: 12% betekent hier 12% van 1 m3(kubieke meter), ofwel 0,12 m3 koolstofdioxide per m3 lucht. à ik weet niet of hier een bepaalde formule voor nodig is?
 
Enig idee hoe ik dit kan oplossen. Ik weet nog steeds niet welke formules ik bijvoorbeeld moet gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: MAC-waarde

begin eens met de andere, eenvoudiger rekensommetjes die je hier al plaatste, totdat je inziet dat dit allemaal maar rekensommetjes zijn die, eenmaal door de scheikunde heen geprikt, weinig anders dan basisschool groep 8 redactiesommetjes zijn. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: MAC-waarde

Dit kan nog wel eens verwarrend zijn, zeker als men het over procenten gaat hebben:
 
Wat is 12 procent CO2? Is dat een situatie waarbij 12% van de moleculen CO2 zijn, of waarbij CO2 12% van de massa van het gasmengsel uitmaakt? Gezien de molmassa van CO2 hoger is dan de gemiddelde van lucht zit hier een aanmerkelijk verschil. 
 
Zo te zien aan het antwoord bedoelen ze hier het eerste. Dit is voor toxicologie vrij gebruikelijk, waarbij de getallen meestal in parts per million (ppm) worden uitgedrukt, en 1% gelijk is aan 10.000 ppm. 
 
Hoe vaak een MAC waarde overschreden kan worden voordat het dodelijk is of er symptomen optreden is niet eenduidig te stellen. Er zit een veiligheidsmarge op MAC waardes die afhankelijk is van de aard van de stof. Bij acuut giftige stoffen als CO2 zal die marge niet zo groot zijn, maar voor chronisch giftige en bijvoorbeeld carcinogene stoffen is die veel ruimer. 
 
Praktisch gezien is 12% CO2 voldoende om je te vellen in tamelijk korte tijd. Anderzijds zul je een blootstelling voor enkele seconden per dag voor iedere dag van je (zonder blootstelling reseterende) leven waarschijnlijk probleemloos overkomen. 
Victory through technology

Reageer