[scheikunde] reactiesnelheidsconstante berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

reactiesnelheidsconstante berekenen

beste 

 

in deze oefening wordt gevraagd hoeveel de reactiesnelheid kbedraagt voor de reactie naar links. Gegeven is:
de reactie: A + B <---> C + D ; 
de evenwichtsconstante voor deze reactie = 6 . 105
en de reactiesnelheidsconstante voor de reactie naar rechts: k1 = 3,6 . 103 L/(mol.s)
 
 
Weet er iemand hoe ik aan deze oefening moet beginnen? Ik zie niet in hoedat ik met deze gegevens k2 kan berekenen....
 
 
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reactiesnelheidsconstante berekenen

Is er gegeven dat het evenwicht zich heeft ingesteld?
 
Zo ja, wat weet je dan van de reactiesnelheid naar links en die naar rechts?

Berichten: 6

Re: reactiesnelheidsconstante berekenen

Margriet schreef: Is er gegeven dat het evenwicht zich heeft ingesteld?
 
Zo ja, wat weet je dan van de reactiesnelheid naar links en die naar rechts?
neen, enkel hetgeen ik hierboven heb genoteerd is gegeven 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reactiesnelheidsconstante berekenen

Ok, neem dan aan dat het evenwicht zich heeft ingesteld. Anders kun je dit niet oplossen.
 
Wat weet je dan van de reactiesnelheid naar rechts en naar links?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: reactiesnelheidsconstante berekenen

Je kunt dit prima oplossen zonder iets aan te nemen over instellen van het evenwicht. Gegeven is een evenwichtsconstante en een reactiesnelheidsconstante. Gevraagd is k2, óók een reactiesnelheidsconstante. Deze constantes zijn, constant, en dus altijd geldig.
 
k2 is eenvoudigweg te berekenen uit het algemene verband tussen evenwichtsconstante en reactiesnelheidsconstantes van heen- en teruggaande reactie. Als een dergelijke opgave in het boek staat, staat de bijbehorende theorie er doorgaans direct voor. En anders kan Google ook nog uitkomst bieden, bijvoorbeeld door te zoeken op equilibrium constant rate constant relationship.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: reactiesnelheidsconstante berekenen

Marko schreef: Je kunt dit prima oplossen zonder iets aan te nemen over instellen van het evenwicht. Gegeven is een evenwichtsconstante en een reactiesnelheidsconstante. Gevraagd is k2, óók een reactiesnelheidsconstante. Deze constantes zijn, constant, en dus altijd geldig.
 
k2 is eenvoudigweg te berekenen uit het algemene verband tussen evenwichtsconstante en reactiesnelheidsconstantes van heen- en teruggaande reactie......
@ Marko. Helemaal eens maar dan moet het verband tussen K, k1 en k2 wel bekend zijn bij de vraagsteller. Ik ging er vanuit dat dit niet geval was en dat het de bedoeling was dat dit zelf afgeleid moest worden door te stellen s1=s2 in de evenwichtssituatie. Vandaar dat ik zei dat dit alleen opgelost kan worden als er evenwicht is.   
 
Heb ik hiermee ten onrechte de indruk gewekt dat het verband tussen K, k1 en k2 alleen geldt in de evenwichtssituatie? Als dat zo is, dan dank ik je voor je oplettendheid en voor je correctie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: reactiesnelheidsconstante berekenen

@Margriet, die indruk wekte je inderdaad, maar ik snap nu je gedachtengang!
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer