[wiskunde] Bewijzen van wortels / wortelvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 93

Bewijzen van wortels / wortelvergelijkingen

Hallo, 
 
Ik moet de volgende bewering ''bewijzen''.
 
\sqrt{5} + \sqrt{20} = \sqrt{45}
 
Dus hier mijn uitwerking: 
 
\sqrt{5} + \sqrt{4*5} = \sqrt{9*5}
 
\sqrt{5} + \sqrt{4} * \sqrt{5} = \sqrt{9} * \sqrt{5}
 
\sqrt{5} + 2\sqrt{5} = 3\sqrt{5}
 
3\sqrt{5} = 3\sqrt{5}
 
Maar het antwoordmodel doet het anders: 
 
(\sqrt{5} + \sqrt{20})2  = (\sqrt{45})2
 
(\sqrt{5}  +\sqrt{20})(\sqrt{5} + \sqrt{20}) = 45
 
5 + 20 + 2\sqrt{100} = 45
 
25 + 20 = 45 
 
Is mijn antwoord fout? Of moet je als je iets moet bewijzen altijd op de manier doen zoals in mijn antwoordmodel staat? Wat is de definitie van bewijzen? 
Hoe kan het trouwens dat die latex symbolen niet werken? Ik gebruik de latex symbols van wetenschapsforum. 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Bewijzen van wortels / wortelvergelijkingen

Je wilt aantonen dat √5+√20 = √45. Wat je doet is het linkerlid uitwerken als √5+√20 = √5+2√5 = 3√5. Vervolgens gebruik je de eigenschap
\(3\sqrt{5}=\sqrt{9}\cdot\sqrt{5}=\sqrt{9\cdot5}=\sqrt{45}\)
Hiermee is dus bewezen dat √5+√20 = √45.
 
 Wat is de definitie van bewijzen? 
 Bewijzen is aantonen dat een bepaald iets geldt door uit te gaan van gegeven definities en eigenschappen.
 
Hoe kan het trouwens dat die latex symbolen niet werken?
Als je LaTeX-code gebruikt dien je voor de code tussen 2 vierkante haken tex te typen en na de code typ je tussen 2 vierkante haken /tex. Selecteer maar eens de door mij gebruikte LaTeX-code om te zien hoe ik die code precies heb ingevoerd.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 93

Re: Bewijzen van wortels / wortelvergelijkingen

mathfreak schreef: Je wilt aantonen dat √5+√20 = √45. Wat je doet is het linkerlid uitwerken als √5+√20 = √5+2√5 = 3√5. Vervolgens gebruik je de eigenschap
\(3\sqrt{5}=\sqrt{9}\cdot\sqrt{5}=\sqrt{9\cdot5}=\sqrt{45}\)
Hiermee is dus bewezen dat √5+√20 = √45.
 
 Bewijzen is aantonen dat een bepaald iets geldt door uit te gaan van gegeven definities en eigenschappen.
 
Als je LaTeX-code gebruikt dien je voor de code tussen 2 vierkante haken tex te typen en na de code typ je tussen 2 vierkante haken /tex. Selecteer maar eens de door mij gebruikte LaTeX-code om te zien hoe ik die code precies heb ingevoerd.
 
Oké, er kan dus op verschillende manieren iets worden bewezen? In dit geval zijn er 2 manieren. Het maakt dus niet uit hoe je iets bewijst, als je maar rekening houd met de eigenschappen en die ook correct toepast? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Bewijzen van wortels / wortelvergelijkingen

William92 schreef: Oké, er kan dus op verschillende manieren iets worden bewezen? In dit geval zijn er 2 manieren. Het maakt dus niet uit hoe je iets bewijst, als je maar rekening houd met de eigenschappen en die ook correct toepast? 
Daar komt het inderdaad op neer.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Bewijzen van wortels / wortelvergelijkingen

Beide manieren zijn goed zoals al vermeld:
 
Maar links en rechts kwadrateren kan gevaarlijk zijn want als je dat doet met.
 
\(\sqrt{5}+\sqrt{20}=-\sqrt{45}\)
 
Lijkt het ook te kloppen.
Het mag dus wel maar onder voorwaarden. (alles positief)
 
PS.
 
Links en rechts delen of vermenigvuldigen met:
\(\sqrt{5}\)
werkt ook.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer