[natuurkunde] Casus draagspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Casus draagspanning

Goedeavond Mede-forum bezoekers,
 
Voor een schoolopdracht moet ik een Casestudie maken. In de bijlage zien jullie wat ik zover gemaakt hebt. Ik heb hem ook laten zien aan mijn leraar maar die geeft aan dat ik een aantal dingen aan moet passen. De eerste fout is de belastinsfactor, deze is niet goed en ik snap nu ook waarom niet. Echter geeft hij ook aan dat ik de diagonale balk moet gebruiken in mijn berekeningen. Ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit moet toepassen. 
 
Kan iemand van jullie mij hier mee helpen?
 
Alvast bedankt.
 
Groet Sander.
Bijlagen
doc 1.pdf
(508.19 KiB) 59 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Casus draagspanning

Ten eerste, maak een vrij lichaamsschema van de horizontale arm van die takel, waar je ook rekening houdt met de invloed van die diagonale balk.
Maak ook eens een foto van de horizontale arm van de takel, meer specifiek het detail waarmee die arm aan de kolom is bevestigd, en plaats die hier.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Casus draagspanning

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Casus draagspanning

@ king nero,
 
 Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je eerste vraag, kun je dit toelichten?  Maar voor je tweede opmerking, misschien is het beter dat ik iets meer informatie geef.
 
Dit is het eerste jaar dat ik Mechanica heb en dus ook voor het eerst dat we met buigspanning ed. werken. Omdat we beginners zijn mogen we een aaname doen dat de constructie altijd sterker is, dus de manier van bevestigen en ook de krachten op de eenzijdige inklemming mogen we buiten beschouwing laten.
 
Alvast bedankt.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Casus draagspanning

Ik mag toch hopen dat je weet wat een vrij lichaamsschema is? indien niet, kun je niet veel met (buig)spanningen en dergelijke doen.
Indioen niet, zie ik het nut van die hele opgave niet in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Casus draagspanning

Zoek anders eens op YouTube wat een vrij lichaamsschema is, dan wordt het misschien wat duidelijker voor je.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 3

Re: Casus draagspanning

Ik heb het even opgezocht, maar als ik het goed begrijp is dat ons aangeleerd als een mechanisch model.Kan dat kloppen?
 
Een tekening van de kraan met de richting waarin de krachten werken?
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Casus draagspanning

niet van de hele kraan, enkel van de horizontale arm.
Ik heb die benaming nog niet gehoord, maar zolang de tekening maar juist is, mag je het van mij noemen zoals je wil...

Berichten: 270

Re: Casus draagspanning

In 1987 noemde men dit in Nederland een mechanica schema.

Reageer