Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 38

Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Ik heb wat zitten googelen op manieren om slakken te bestrijden c.q te weren. Het bestrijden door iets gistigs (bier) in bakjes te doen waar ze zich vervolgens in verzuipen werkt, maar vaak gaan ze eerst eten voordat ze aan de drank gaan.
 
Iets anders wat ik veel zie op internet is het aanbrengen van koperdraad, kopertape etc rondom het te verdedigen grondgebied. Dit wordt echter ook weer tegengesproken, na enige aarzeling kruipen ze er toch weer overheen (ook zichtbaar op youtubefilmpjes)
 
Waar ik nu over zit te denken is het aanleggen van een linie van 2 metalen waardoor de slak als electroliet gaat functioneren en wel een stroompje door zich heen krijgt en wellicht direct rechtsomkeert maakt.
 
(nu ook even gegoogeld en op wikipedia terecht gekomen, deze informatie ziet er veelbelovend uit zeker onder het gedeelte onder "galvanische cel":
 
Citaat:
 

Historie
Het element is vernoemd naar de Italiaanse arts en natuurwetenschapper Luigi Galvani. In 1780 ontdekte hij dat, als twee verschillende metalen (bijvoorbeeld koper en ijzer) met daartussen een in pekel gedrenkte lap, verbonden werden met de zenuw van een kikkerspier, de kikkerpoot samentrok. Dit verschijnsel werd door hem bio-elektriciteit genoemd.
 
 
Wat ik  wil is eigenlijk het omgekeerde, 2 metalen op een onderling zeer geringe afstand rondom het te beschermen gebied plakken en die kortsluiten, waardoor een passerende slak zelf als een electroliet gaat functioneren, als de metalen kortgesloten zijn zou er in dat geval niet ook een stroompje door het beest gaan lopen? Als een in pekel gedrenkte lap met 2 metalen als electroliet werkt, zou ik denken dat een slak misschien ook enigszins als electroliet gaat werken, en dat hij dus een stroompje gaat maken dat ook door de haarhem heen loopt.  Klopt deze redenering of maak ik ergens een denkfout? Ook denk ik hierbij aan het effect van aluminiumfolie op metalen vullingen. Dit voelde zeer onaangenaam, en als ik iets dergelijks bij een slak teweeg kan brengen lijkt me dat de zijhij daar niet voor haarzijn lol overheen gaat lopen.
 

 
Wat ik me ook afvraag, als deze redenering klopt, welke metalen hiervoor het geschikste zouden zijn.
 
Het idee van een omheining van 2 metalen lijkt me in ieder geval intiutief beter dan het idee dat een slak zomaar een schok krijgt als zijhij in aanraking komt met koper. Ik kan een stuk koper gewoon tegen mijn tong houden, ook als ik het in de grond steek en ik op blote voeten er naast sta.
 
 

Berichten: 12.262

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Bijzondere toepassing... een soort schrikdraad tegen slakken waarbij ze zelf onderdeel van de cel vormen?
 
Je zou het kunnen proberen met pakweg strips/draden van koper en en zink die je met elkaar verbind, waarna een slak die beide metalen tegelijk raakt een schok zou moeten krijgen. 
 
Of dit daadwerkelijk gaat werken durf ik niet te zeggen, en wellicht is het ook niet erg veilig als het gaat om gewassen voor consumptie. Wat korrels ijzerfosfaat strooien lijkt me veiliger en handiger. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

In 1999 werd het al besproken om de slak als electrolyt te laten werken: https://patents.google.com/patent/DE19960874A1/de
Of het echt toepassing vond.. ik denk van niet, anders waren er wel bedrijven die dit soort produkten op de markt brachten. Je kunt het natuurlijk altijd eens proberen, en meten wat de spanning en sterkte is?

Berichten: 12.262

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Ik denk dat het praktisch gewoon niet erg haalbaar is. Om een stuk grond te beschermen moet je het helemaal afzetten met dergelijk materiaal. Dat kan je ook doen met grit of glaskorrels oid waar slakken niet overheen willen, en dat lijkt me eenvoudiger en goedkoper te realiseren. 
 
De theorie is evengoed interessant: als je twee draden naast elkaar legt, electrisch verbonden, dan kan ik me voorstellen dat de slak als electrolyt werkt het daar best wat van kan voelen. Nadeel is dat die metalen reageren, ook als er bijvoorbeeld water tussen staat na een regenbui oid, dus het gaat niet heel lang mee. Bovendien moet je nog zien of je de metaalionen wel in de bodem wilt hebben. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Benm schreef:  Bovendien moet je nog zien of je de metaalionen wel in de bodem wilt hebben. 
Dat is voor dit soort hoeveelheden, verdeeld over relatief groot oppervlak,  geen probleem. Beide zijn obligate sporenelementen, dus zelfs onmisbaar voor planten. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Met koper en zink zal dat wel loslopen inderdaad, maar als je andere metalen gaat overwegen toch iets om over na te denken. 
Victory through technology

Berichten: 38

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Ik ga het binnenkort eens proberen, een stuk zink en een stuk koper aan elkaar verbinden en dan op een centimetertje of twee uit elkaar tegen mijn tong, als ik er iets van merk is het waarschijnlijk nogal onaangenaam voor slakken, als ik er niks van merk wil dat natuurlijk niet zeggen dat de slakken er ook niks van merken, en zou ik een proefopstelling kunnen maken.
Op het ogenblik zijn er doordat het huizenblok waar ik leef gerenoveerd is, en door de droogte, erg weinig slakken, vandaar dat ik erover denk om dat voor een bepaald gedeelte ook zo te houden, geheel slakvrij is het overigens niet, gisteravond heeft er 1 zich doodgedronken aan't bier dat ik op een tactische plaats bij het basilicumveldje heb geplaatst.
 
Grappig dat ik niet de eerste ben om op het idee te komen om slakken op deze manier te weren.
Mocht het inderdaad werken dan zou het toepasbaar zijn op visbakken van schuimplastic. Daar zouden dan slakgevoelige plantjes in worden opgekweekt totdat ze harig genoeg zijn om uit te planten.

Berichten: 12.262

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Het met je tong testen zal denk ik niet zoveel opleveren, het vereist wel wat voltage om daar een sterke reactie te verkrijgen. 
 
Als je bijvoorbeeld een 1.5 volt batterij neemt, een kant met een natte vinger aanraakt en aan de andere kant likt merk je daar niet zoveel van. Het effect neemt daarna overigens wel vrij snel toe, een 3.7 volt lithiumcel is niet aangenaam, en met je tong testen of een 9 volts blokbatterijtje nog spanning levert is bijzonder onaangenaam, zelfs als dat blokje feitelijk gewoon leeg is en een open klemspanning van 6 volt oid levert. 
 
Wat dat beterft geeft het natuurlijk ook te denken of je niet gewoon een soort 'schrikdraad' tegen slakken kunt maken: domweg een paar draden van materiaal dat niet snel corrodeert met een (wissel)spanning van een paar volt daartussen. 
 
Voor mensen lijkt het redelijk te werken: ik ben wel eens met mn blote voeten op een stukje modelspoor gaan staan waar pakweg 12 volt dc (in de zin van  gelijkgericht maar zonder buffercondensators) op stond - dat voel je wel ;)
Victory through technology

Berichten: 1

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Slakken hebben idd een hekel aan koper. Ik had er in huis last van vanwege een kier tussen een buitendeur en de drempel. Toen ik zo'n slijmerd in een pannetje melk op het fornuis aantrof was de maat vol :shock:  Ik heb de drempel besproeid met kopersulfaat (CuSO4 te koop als het blauwe pentahydraat CuSO4 · 5 H2O). Sindsdien niet weer zo'n grapjas in de keuken gehad  :)

Berichten: 12.262

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Hoe het precies zit met slakken en koper weet ik niet. Anectdotisch ken ik wel verhalen van mensen een een rij stuivers neerleggen waardoor vervolgens slakken wegbleven, maar hoe dat precies moet werken is me onduidelijk. Metallisch koper lijkt me niet direct een probleem, maar wellicht zijn het de zouten die zich aan het oppervlak vormen die op een of andere manier onaangenaam zijn voor slakken. 
 
Anderzijds zijn er genoeg dubieuze huis tuin en keukenmiddeltjes, inclusief het plaatsen van flesjes bier met nog een bodempje bier erin, waar slakken vervolgens in kruipen en niet meer uitkomen. Wat de aantrekkingskracht is weet ik niet, maar als je zoiets in je tuin zet maak je redelijk kans flessen vol dode slakken aan te treffen, dus het doet wel iets ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Opmerking moderator

verplaatst naar ecologie
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Benm schreef: Hoe het precies zit met slakken en koper weet ik niet. Anectdotisch ken ik wel verhalen van mensen een een rij stuivers neerleggen waardoor vervolgens slakken wegbleven, maar hoe dat precies moet werken is me onduidelijk. Metallisch koper lijkt me niet direct een probleem, maar wellicht zijn het de zouten die zich aan het oppervlak vormen die op een of andere manier onaangenaam zijn voor slakken. 
 
Anderzijds zijn er genoeg dubieuze huis tuin en keukenmiddeltjes, inclusief het plaatsen van flesjes bier met nog een bodempje bier erin, waar slakken vervolgens in kruipen en niet meer uitkomen. Wat de aantrekkingskracht is weet ik niet, maar als je zoiets in je tuin zet maak je redelijk kans flessen vol dode slakken aan te treffen, dus het doet wel iets ;)
 
Dat van die koperen muntjes heb ik ook wel eens gehoord als middel om mieren buiten te houden - ik heb geen idee hoe dat zou kunnen werken, bij slakken is het directe contact nog wel een plausibele verklaring, maar mieren zouden er echt niets van moeten merken... misschien is het gewoon complete onzin. 
 
Anectdotisch kan ik de flesjes met een bodempje bier dan weer wel bevestigen. Of dat bier noodzakelijk is weet ik niet, misschien ziet zo'n natte gladde flessenhals eruit als een goede schuilplaats voor een slak, met de nare verrassing dat daaronder een holte ligt met een laag vloeistof waarin ze verdrinken. Als dat het mechanisme is zou het met een bierflesje met wat water erin ook moeten werken. 
 
Als iemand toevallig last van slakken heeft is het wel een aardig experiment om te vergelijken wat verschillende vloeistoffen opleveren aan dode slakken, bijv bier, water, en iets als cola?
Victory through technology

Berichten: 38

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Benm schreef:  
Benm schreef: Anectdotisch kan ik de flesjes met een bodempje bier dan weer wel bevestigen. Of dat bier noodzakelijk is weet ik niet, misschien ziet zo'n natte gladde flessenhals eruit als een goede schuilplaats voor een slak, met de nare verrassing dat daaronder een holte ligt met een laag vloeistof waarin ze verdrinken. Als dat het mechanisme is zou het met een bierflesje met wat water erin ook moeten werken. 
 
Als iemand toevallig last van slakken heeft is het wel een aardig experiment om te vergelijken wat verschillende vloeistoffen opleveren aan dode slakken, bijv bier, water, en iets als cola?
Over flesjes bier heb ik nooit iets gehoord, wel over bakjes bier. De verklaring hiervoor vind ik erg aannemelijk Slakken komen af op plantendelen in ontbinding, rottend fruit en dergelijke. De geur van gist is dan wellicht een hele sterke prikkel. Proefondervindelijk weet ik dat je in bakjes bier flink wat dooie slakken kunt vinden, als de boel weggeregend of verschraald is niet, Appelsap met bakkergist weer wel. dat wordt ook snel een alcoholisch drabje, en misschien is alcohol ook wel aantrekkelijk? Komt ook gewoon vrij bij het ontbinden van gras, is dus ook een teken dat er ergens iets te halen valt, maar we dwalen af. Feit is dat mijn huis en dus ook de tuin onlangs gerenoveerd zijn, en dat ik nog weinig van slakken gemerkt heb sindsdien, mochten ze de kop opsteken ga ik wel degelijk in de weer met ferrisulfaat en gistvallen, ook ga ik zeker een keer kijken wat een slak doet als hij op een stuk zink loopt dat met koperdraad omheind is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Je kan ook een nestje merels of lijsters aantrekken. Dan zijn de slakken ook snel geruimd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Slakken buitensluiten met koperstrip? of misschien met 2 metalen?

Tja, ik geloof niet dat die vogels via ebay kunt bestellen, en zo wel, hoe houd je ze op hun plek? ;)
 
Maar goed, flesjes/bakjes bier: Blijkbaar gaan slakken ervoor, het zou kunnen dat het voor hen lijkt op vergaand plantmateriaal, of misschien is het ook wel de alcohol zelf. Het idee is hetzelfde als een wespenvanger gemaakt uit een colafles - ze kunnen erin, er zit iets in dat ze blijkbaar aantrekt, en ze komen er niet meer uit. 
 
Korrels met ijzerfosfaat werken prima, en hebben als voordeel dat de slakken niet acuut doodgaan en ophopen in bakjes/flesjes etc. Als die korrels oplossen door regenbuien oid is het ook geen probleem, prima voeding voor de planten. 
 
Wat een slak doet op een overgang tussen twee metalen die galvanisch verbonden zijn is wel interessant - iets als een oppervlak van zink met koperdraad eromheen lijkt me niet moeiijk te maken, en als je een slakkenprobleem hebt is het vangen van een slak ook eenvoudig. Zelf kan ik het niet echt testen gezien ik in hoogbouw woon en slakken niet vliegen ;)
Victory through technology

Reageer