Duits recht - belediging Zwitserse vlag

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Duits recht - belediging Zwitserse vlag

In het Nederlandse Burgelijk wetboek 6 artikel 435d staat:
 
 
Artikel 435d Met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft hij die het wapen van het Zwitserse Eedgenootschap of een teken hetwelk een nabootsing daarvan vormt, gebruikt:
<b>1°.</b> hetzij als fabrieks- of handelsmerk of als onderdeel van zulk een merk;
<b>2°.</b> hetzij met een doel, strijdig met de eerlijkheid in de handel;
<b>3°.</b> hetzij onder omstandigheden die het Zwitserse nationale gevoel zouden kunnen krenken.
 
Gezien dit artikel onderdeel is van het verdrag van Genéve, verwacht ik dat een vergelijkbaar artikel ook in het Duitse burgelijk wetboek zal moeten staan.
 
Kan iemand mij vertellen welk artikelnummer dat is?
thanks
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Duits recht - belediging Zwitserse vlag

Wonderlijke verdragsbepalingen... er staat me bij dat een of ander tv programma probeerde veroordeeld te worden, door bijvoorbeeld toiletpapier met zwitserse vlaggen te bedrukken, en zelfs een zwitser te vinden die bereid was om aangifte te gaan doen op een politiebureau. 
 
Voor zover ik weet is er nooit wat van gekomen. De politie had er sowieso al geen zin in, en het OM al helemaal niet. Ik geloof niet dat ze er nog een artikel 12 procedure aan besteed hebben, al was het wel bijzonder komisch geweest als men dat wel had gedaan. Beste resultaat zou, denk ik, veroordeling zonder strafoplegging zijn geweest, zelfs al zou de dader schuldig pleiten en/of geen enkel verweer voeren. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Duits recht - belediging Zwitserse vlag

Klopt, dat was Rambam in 2014
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer