[natuurkunde] Opgaven (krachten)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Opgaven (krachten)

Hoi,
 
Ik heb een aantal natuurkunde opgaven waar ik niet uit kom.
 
Op de vloer staat een kist die we willen verschuiven. We duwen ertegen met een horizontale kracht F. De massa van de kist is 50 kg. De maximale wrijvingskracht die kan optreden bedraagt 100 N.
 
1. Bereken de versnelling van de kist als F = 150 N.
Ik snap niet hoe ik dit kan berekenen.
 
Volgende opgave:
Voor de luchtweerstand(kracht) die een auto ondervindt, geldt de volgende formule: fw = 1/2 x Cw x p x A x v²
 
Hierin is:
Fw de luchtweerstand
p de dichtheid van de lucht
A de frontale oppervlakte van het vooraanzicht van de auto
v de snelheid van de auto
Cw een constante die de invloed van de vorm van de auto op de luchtweerstand weergeeft.
 
1. Toon aan door eenhedenonderzoek van de gegeven formule dat Cw een constante is die geen eenheid heeft.
 
Ik snap hier echt niet wat de bedoeling is :(
 
2. Een vrachtwagen waarvan het vooraanzicht een oppervlak heeft van 8,0m² heeft een topsnelheid van 108 km/h.
Bereken de luchtweerstand bij deze snelheid als Cw = 0,90.
 
3. Door het aanbrengen van een spoiler wordt de Cw waarde van de vrachtauto teruggbracht tot 0,60. Hoe groot is nu de topsnelheid van deze auto?
 
Alle tips zijn welkom :)
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Opgaven (krachten)

Laten we eens beginnen met die eerste:
Op de vloer staat een kist die we willen verschuiven. We duwen ertegen met een horizontale kracht F. De massa van de kist is 50 kg. De maximale wrijvingskracht die kan optreden bedraagt 100 N.
 
1. Bereken de versnelling van de kist als F = 150 N.
Ik snap niet hoe ik dit kan berekenen.
 
jij duwt met F= 150 N, je wordt tegengewerkt door een wrijvingskracht van 100 N. Hoe groot is de nettokracht?
 
We hebben dus de volgende gegevens:
Fnetto = ...N
m = 50 kg
en de vraag luidt:
a = ??
 
ken jij een formule met een F, een m en een a?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Opgaven (krachten)

Fnetto = 50N
m = 50 kg
 
F = m x a
 
50 = 50 x a
 
a = 1?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Opgaven (krachten)

Als je tegen een kistje duwt, dan blijft die voorlopig op zijn plaats staan, behalve als je hard genoeg duwde. Begrijp je dat?
Kun je nu ook bedenken hoe hard je zou moeten duwen, om het kistje juist van zijn plaats te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Opgaven (krachten)

f

 
Roxje schreef: formule: fw = 1/2 x Cw x p x A x v²
 
 
1. Toon aan door eenhedenonderzoek van de gegeven formule dat Cw een constante is die geen eenheid heeft.
 
Ik snap hier echt niet wat de bedoeling is :(
 
 

Je moet dus een onderzoekje doen. Dat doe je door naar de eenheden te kijken. Bijvoorbeeld: de eenheid van snelheid is [m/s].
Je formule is in de vorm van 6 = 2 x 3. Schrijf die in een andere vorm van 3 = 6 / 2. In jouw formule wordt dat: Cw = ....
Daarna vult je op alle plaatsen in plaats van een variabele, de eenheid van zo'n variabele in. Tenslotte ga je de ingevulde dingen vereenvoudigen, en als het kan, tegen elkaar wegstrepen.
 
Voorbeeld: F = m · a, kan ook geschreven worden als a=F/m . De eenheid van F is [N], ofwel [kg·m/s2]. De eenheid van massa m is [kg]. Als je dus invult a=(kg·m/s2) / kg, en je vereenvoudigt het, dan komt er te staan: a = m/s2 en dat klopt natuurlijk!
Doe dat nu zelf met jouw formule. Lukt dat?
 
Alles bij elkaar is het eigenlijk een methode om te controleren of een formule, of een variabele daarin, wel klopt. En dat kun je doen door de eenheden te onderzoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Opgaven (krachten)

Roxje schreef: Fnetto = 50N
m = 50 kg
 
F = m x a
 
50 = 50 x a
 
a = 1?
a= 1 m/s² ja 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer