MKV-Files.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

MKV-Files.

Ik ben in het bezit van twee video streamers.
 
Met MKV-files doet zich nu iets vreemds voor.
 
Beide streamers moeten mkv files aankunnen maar er is iets vreemds.
ER blijken als het ware vier soorten te bestaan.
 
1. Ze zij op beide streamers af te draaien.
2. Ze zijn op geen van beide streamers af te draaien.
3. Ze zijn op streamer A af te draaien maar niet op streamer B.
4. Ze zijn op streamer B af te draaien maar niet op streamer A.
 
Waar kan dat verschil in zitten???
 
PS.
Op de PC draaien ze  altijd en onder al mijn viewers.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: MKV-Files.

Ik converteer de .mkv bestanden altijd zoveel mogelijk naar mp4. Movavi vind ik een fijne converter daarvoor. De technische vraag die je hierboven stelt kan ik helaas niet beantwoorden.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: MKV-Files.

Ik kan er ook mp4 van maken.
 
Maar onder Ubuntu heb ik nog geen programma gevonden dat ze met een bulk transformeert.
Het kan wel van uit de terminal maar daar werk ik niet graag mee.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: MKV-Files.

De oorzaak is denk ik dit:
 
.mkv bestanden zijn matroska containers. Een container bevat normaliter een audio en videostream, soms ook ondertitels, indeling in hoofdstukken en dergelijke. Matroska specificeert niet welke codecs er gebruikt moeten of mogen worden voor de audio en videostreams, en een mkv bestand met een niet-ondersteunde codec zal dus niet afspelen op een gegeven apparaat. 
 
Het zou bijv kunnen dat je een mkv bestand hebt met H265 video erin, dat niet afspeelt op een ouder apparaat dat wel H264 doet, en hetzelfde geldt voor audio codecs. 
 
Op een PC is het meeste af te spelen met software als VLC, en daarin kun je ook zien welke codecs er precies gebruikt worden. 
 
Wat je streamers wel en niet ondersteunen weet ik niet, maar wellicht kun je hiermee vooraf al zien of het gaat werken of niet. Mogelijk kun je de firmware updaten, mogelijk ook niet als de hardware beperkend is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: MKV-Files.

Het lijkt hierop te duiden.
 
De ene streamer geeft dat de video-stream niet wordt ondersteund maar geeft dan wel geluid.
 
De ander doet het gewoon niet zonder foutmelding.
 
Wel kan ik het verwarrende van wel of niet weergeven niet plaatsen.
 
Updaten: Ik geloof niet dat dat forceerbaar is op die streamers, maar ik ga daar eens naar kijken.
 
Vast bedankt voor de informatie.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 12.262

Re: MKV-Files.

Hoe apparaten ermee omgaan verschilt nogal - soms krijg je een foutmelding die je kunt duiden (video codec XXX not supported), soms doen ze gewoon niets, of geven ze een algemene indicatie dat het bestand niet compatible is of iets dergelijks.
 
Als geluid het wel doet en beeld niet kun je er vrij zeker van zijn dan het een codec-probleem is. 
 
Of er wat aan te doen is verschilt per videokastje. Zelfs als de hardware in principe in staat is om een nieuwere codec aan te kunnen moet de fabrikant er een firmware update voor beschikbaar maken etc. Hardware decoding kan daar wel een sleutelwoord zijn, soms hebben die dingen hardware support voor bijvoorbeeld mpeg, h264 etc aan boord, maar geen cpu die softwarematig h265 realtime kan decoden. 
 
Dit probleem heb je ook met smartphones, als ze het niet in hardware kunnen decoden kunnen ze het soms alsnog wel in software, met een beperkte resolutie, en veel hoger accuverbruik. 
Victory through technology

Reageer