enkel links eiwitmolecuul

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

enkel links eiwitmolecuul

Dag iedereen,
 
Graag had ik antwoord op de volgende vraag aub:
Kunnen wetenschappers een enkel links eiwitmolecuul maken? (zoals gevonden in de mens)
 
Dank u voor de hulp

Berichten: 12.262

Re: enkel links eiwitmolecuul

Jazeker, afhankelijk van de methode is zoiets eenvoudig of lastig. 
 
Gezien de L-vorm de standaard is kun je het eiwit laten maken in pakweg een gist, bacterie, of zoordiercelkweek door het ervoor coderende DNA in te brengen, en de celmachinerie haar werk te laten doen. 
 
Middels chemische synthese is het ook nog wel te doen als het een klein eiwit is, waarbij je gewoon de L-aminozuren gebruikt als reagentia met als eindresultaat het normale eiwit. 
 
Het onnatuurlijke spiegelbeeld maken is veel lastiger: dat kan eigenlijk alleen via chemisch synthese, tenzij je een compleet gespiegeld D-organsime zou bouwen. Daarvoor moet je alles spiegelen, DNA, RNA, tRNA en waarschijnlijk nog een hele lading moleculen. 
 
Vooralsnog is dat niet mogelijk, het is niet eens mogelijk een compleet synthetisch 'normaal' L organisme te bouwen, al lijkt dat in de toekomst wel haalbaar. Als we eenmaal de minimale L-cel hebben gemaakt kunnen we ook de R variant maken, al vraag ik me af wat het nut daarvan zou zijn. 
Victory through technology

Berichten: 2

Re: enkel links eiwitmolecuul

Dank je Benm voor dit duidelijke antwoord.

Ik wenste dat ik er verder kon over praten/discussiëren maar jammer genoeg ben ik niet genoeg op de hoogte als leek. De interesse is er wel maar jammer genoeg houdt het daarbij op, er is geen kennis van zaken, alleen veel vragen.

prettige dag nog,

Ika

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: enkel links eiwitmolecuul

Opmerking moderator

Verplaatst naar scheikunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer