Vraag over opwekken electriciteit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Vraag over opwekken electriciteit

Beste forumleden,

Ik zit al een tijdje met een vraagstuk en kan hier maar geen antwoord op vinden.

Toen kwam ik dit forum tegen en leek het me een goed idee om het hier te plaatsen.

Wellicht is hier iemand die me ermee kan helpen?

Het vraagstuk is als volgt:

Stel je legt een spoel van koper met meerdere windingen om een snelweg heen en laat meerdere (vracht)auto's hier doorheen rijden. Levert dit dan electriciteit op?

Ik heb begrepen dat wanneer je een magneet door een spoel heen brengt, dit voor korte duur electriciteit opwekt (verandering van flux), maar weet even niet of en in welke mate (vracht)auto's een magnetische veldsterkte om zich heen hebben. Ik kan me voorstellen dat het effect bijna nihil is met 1 auto, maar als er sprake is van meerdere auto's en hoge snelheden kan dit wellicht toch iets opleveren?

Alvast bij voorbaat dank!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Vraag over opwekken electriciteit

Levert dit dan elektriciteit op?
 
Vast wel, maar heel weinig. Iedere auto heeft wel een veld als is het maar omdat er allerlei elektrische stromen lopen en er waarschijnlijk ook wel magneten aanwezig zijn. Maar het stelt heel weinig voor.
 
kan dit wellicht toch iets opleveren?
 
Ja en nee, want dat ligt er aan wat je onder opleveren verstaat:
 
Ja, er wordt een bijzonder klein vermogen opgewekt. Misschien dat je er een zuinig ledlampje mee aan de praat krijgt of iets dergelijks.
Nee, want het levert energetisch niets op. Als de gedachte is, dat auto's op deze manier energie opwekken, moet je je realiseren dat de energie die op deze manier afgetapt wordt ten koste gaat van brandstof. De auto's zullen tijdens hun rit door die spoelen bij dezelfde snelheid een heel klein beetje meer brandstof gaan gebruiken.
Nee, want economisch volstrekt onhaalbaar (wellicht een paar watt opbrengst per snelweg en een enorme investering).
Nee, want slecht voor het milieu. Nu ga je dus een paar extra vervuilende watts elektriciteit opwekken met benzine/diesel/autogas.

Berichten: 2

Re: Vraag over opwekken electriciteit

Beste Michel,

Bedankt voor het antwoord en de heldere uitleg!

Ergens had ik al een vaag vermoeden, maar nu is dit bevestigd door iemand met veel meer kennis dan ik.

Nogmaals dank en een fijne dag!

Reageer