Water aanzuigen waterpomp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Water aanzuigen waterpomp

Ik leg evenv kort de situatie uit ..
 
IK heb een sloot die achter in de tuin loopt waarmee ik mijn vijver wil vullen en andere putten wanneer deze droog staan ...
Nu zou ik het volgende willen proberen ... een PE darm van 2 inch onder de grond steken die rechtstreeks in verbinding staat met de sloot en de pomp ..
 
De pomp zou aan het huis staan en de darm is ongeveer 75m lang, het hoogteverschil is +- 2m dat het moet overbruggen..
 
Is deze pomp https://www.gentec.nl/home/139-honda-wb30xt.htmlsterk genoeg om over 75m aan te zuigen ?
 
Met vriendelijke groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Water aanzuigen waterpomp

Die pomp heeft 3 inch aansluitingen dus het is duidelijk dat een 2 inch zuigleiding veel te klein is.
http://powerequipment.honda.com/pumps/models/wb30#specs
 
Gebruik 5 inch (als dat bestaat in PE) of anders 6 inch, mede gezien de lengte van de zuigleiding, zodat de stroomsnelheid in zuigleiding niet meer dan 1,5 - 2 m/s is. Persleiding mag best 3 - 4 m/s hebben, dus 3 inch is dan net OK, tenzij de persleiding erg lang is, neem dan 4 inch.
 
De pomp moet selfpriming zijn anders krijg je het water niet 2 m omhoog van de sloot naar de pomp, maar volgens de website van Honda geldt voor deze pomp: "Priming time 150 sec @16.4 ft" dus dat is blijkbaar OK.
 
Vraag je wel af of je echt een pomp met een capaciteit van 66 m3/h nodig hebt. Een kleinere pomp is goedkoper en dat geldt ook voor de benodigde leidingen.

Berichten: 4

Re: Water aanzuigen waterpomp

Beste,
 
Als ik het goed begrijp is 3 inch zuigleiding ook niet voldoende dan ?
 
Betreft een grote vijver dus dat debiet is echt wel nodig ..
 
Normaliter begonnen we van de sloot in omgekeerde richting met een 3 inch persleiding .. en werkte naar behoren .. maar het vergt wekelijks te veel arbeid om dit uit te rollen aangezien er ook wat bos tussenzit .. vandaar dat ik de darm dus onder de grond wil leggen en zuigen maar ... de pomp zelf staat nog op 5m van de vijver en andere putten ..

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Water aanzuigen waterpomp

Ik dacht dat je de pomp nog moest kopen, maar blijkbaar heb je hem al?
 
Als die pomp iets van 66 m3/h doet dan is een 3 inch persleiding van 5 m OK, maar een 3 inch zuigleiding is veel te klein. De drukval over 75 meter is dan maar liefst 1,3 bar oftewel 13 meter waterkolom. Onmogelijk dus.
 
Met een 4 inch zuigleiding van 75 m lengte loop je bij 66 m3/h risico op cavitatie omdat opgeloste gassen (lucht, rottingsgassen) uit het slootwater zullen ontwijken, want de druk aan de pompinlaat is dan slechts 0,5 bar absoluut (0,5 bar onderdruk).
Vandaar mijn advies om een 120 of 125 mm zuigleiding te nemen, maar het staat je natuurlijk vrij om te doen wat je zelf wil.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.246

Re: Water aanzuigen waterpomp

Voeg aan bovenstaande nog een economiesommetje toe: het geld voor de leiding geef je maar één keer uit. Maar zuigend of persend door een dunnere leiding koste elke verpompte kuub meer energie=geld. Daarbij gaat het om bedragen die fors kunnen oplopen op jaarbasis.
 
ik vond voor de honda wb30xt3 in de brochure dit p/Q diagram:
http://cdn.powerequipment.honda.com/pe/pdf/Brochures/pump_brochure.pdf?v=1
wb30xt3.JPG
wb30xt3.JPG (34.11 KiB) 1070 keer bekeken
 
ruw sommetje: zonder weerstand van betekenis haalt dat ding wel 290 gpm (ca 80 m³/h), maar een 4" leiding geeft volgens Pinokkio's berekening (en die vertrouw ik blindelings) bij 66 m³ al 0,5 bar = 5 m "suction head". Je water moet ook nog 2 m omhoog, totaal dus 7 m= 24 ft. Volgens het diagram houdt het dan op bij 220 gpm = 60 m³/h. Dat is dan zonder weerstand in verdere persleidingen.
pak je een 6" leiding: je hebt dan (schat ik) totaal maar ongeveer 4,5 m head meer over, 15 ft. Voor dezelfde hoeveelheid benzine geeft de pomp dan 250 gpm=68 m³/h. 
 
Volgens de specs verbruikt deze pomp ongeveer 2 liter benzine per uur. Da's € 3,- per uur. Een grotere leiding is dan (minstens) 0,6 cent per kuub goedkoper aan benzine.
Hoeveel kuub denk je te verpompen per jaar? 
 
Bedenk overigens wel dat lange zuigleidingen veel meer problemen opleveren dan lange persleidingen.
Enneh, is het een probleem om vlakbij de sloot een put te maken, en daar een elektrische dompelpomp (zie diezelfde brochure, al zijn er vele merken) in te hangen? Kleiner vermogen, maar die kun je dan wel zonder problemen, gesjouw, benzinegeknoei etc rustig 24 uur achter elkaar laten draaien (de tank van je motorpomp is elke twee uur leeg) . Kleinere (goedkopere) leidingen, en nauwelijks omkijken naar: starten is een kwestie van een schakelaar omzetten. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Water aanzuigen waterpomp

een 4" leiding geeft volgens Pinokkio's berekening (en die vertrouw ik blindelings) bij 66 m³ al 0,5 bar = 5 m "suction head". Je water moet ook nog 2 m omhoog, totaal dus 7 m= 24 ft.
Voor de duidelijkheid: ik schreef: de druk aan de pompinlaat is dan slechts 0,5 bar absoluut (0,5 bar onderdruk). Daar zit die 2 m omhoog al bij in. Drukval over de leiding is 0,33 bar oftewel 3,3 m WK. Dat is overigens zonder toeslag voor een eventueel filter aan de leidinginlaat.
Bij een 6 inch zuigleiding is de drukval over de leiding (zonder eventueel filter) 0,05 bar oftewel 0,5 meter WK. Tel daar die 2 m omhoog bij op en de onderdruk aan de inlaat van de pomp is 2,5 m WK.

Reageer