Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Om energie te besparen wil ik de conventionele TL-buis boven mijn werkbank gaan vervangen door een LED-buis. De huidige TL-buis is een Philips Master TL-D 36 W met een lichtstroom van 3350 lumen. Deze TL-buis wil ik vervangen door een Philips Master LEDtube UO 16W, die een lichtstroom geeft van slechts 2300 lumen. De LED-buis lijkt dus veel minder licht te geven dan de oude TL-buis.

Nou weet ik, dat je de waarde voor de lichtstroom van een TL-buis niet zonder meer mag vergelijken met die van een LED-buis, omdat een TL-buis 360° in het rond straalt (waarvan hoogstens een deel van de bovenste 180° door reflector en/of plafond naar het werkvlak wordt gekaatst), en de lichtstroom van LED-buizen (voor deze led-buis geconcentreerd in de stralingshoek van 160°) geheel op het werkvlak gericht is. Maar ook LEDlicht Nederland.nl )* beweert, dat van een LED-buis "de daadwerkelijke lichtopbrengst maximaal 50% is in vergelijking met een goede TL-buis!". En ook Emmlight.com )** meldt een terugval bij vervanging van vaak 50 à 70%.

VRAAG: Hoe bepaal je welke vervangende LED-buis een vergelijkbare hoeveelheid licht op het werkvlak geeft als de huidige TL-buis?
 

)*    http://www.ledlichtnederland.nl/veel-gestelde-vragen/124-waarom-leverd-ledlicht-nederland-geen-led-tl-vervangers

)**   http://emmlight.com/informatie/led-tl-misverstanden/

 

Berichten: 12.262

Re: Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Dit is bijzonder lastig, gezien de effectieve lichtopbrengst ook sterk afhankelijk is van het armatuur. 
 
TL buizen stralen inderdaad rondom uit, maar veel armaturen gebruiken spiegelende en/of witte vlakken om dat licht alsnog naar buiten te krijgen. Wat er min of meer aan de 'achterkant' aan licht uit komt is dus niet per se verloren. 
 
De eerlijkste vergelijking is gewoon de getallen in lumen vergelijken. Het kan zijn dat het lichtpatroon gunstiger is voor een LED variant waardoor je minder lumen nodig hebt voor een gegeven aantal lux op het werkoppervlak, maar dat is niet zonder meer gegeven. 
 
Op dit moment is het rendement, puur in lumen per watt, van led lampen niet spectaculair hoger dan van TL buizen. 
 
Als het je puur om de energierekening van doen is zou ik bestaande tl buizen niet zomaar gaan vervangen voor led exemplaren. Dat ligt uiteraard anders als de buizen op lastig toegankelijke plaatsen hangen waarbij je een hoogwerker oid nodig hebt om ze te vervangen. In die situaties kan het aantrekkelijk zijn alles te vervangen voor (goede kwaliteit) led oplossingen om je onderhoudsintervallen te vergroten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Als je perse wilt overgaan op ledverlichting, dan zou ik eerder kiezen voor een ledpaneel. Dus een totale vervanging van het armatuur.
Ik ben zelf niet zo onder de indruk van de voordelen van ledverlichting. De lichtopbrengst is nauwelijks hoger dan van TL. Leds geven ongeveer 10% meer lumen per watt dan TL. De fabrikanten proberen voordeel te behalen door ledbuizen te leveren van een lager vermogen dan de originele TL, maar dat merk je gewoon in de lichtopbrengst. Daarbij komt dat de opbrengst door veroudering bij leds sneller afneemt dan bij TL. Ook niet onbelangrijk: de aanschafprijs is hoger dan bij TL.

Berichten: 12.262

Re: Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Bij nieuwbouw lijkt me het sowieso beter meteen voor led panelen en dergelijke te gaan. 
 
Ik neem aan dat dit gaat om een 'drop in replacement' waarbij de buis gewoon past op de plek van de tl buis, en je alleen de starter eruit hoeft te halen om het werkend te krijgen. De spoel kortsluiten is ivm rendement verstandig maar voor werking meestal niet noodzakelijk (ohmse weerstand is niet zo groot en blindstroom betaal je als kleinverbruiker niet voor). 
 
TL is een oude techniek, maar eigenlijk wel een heel goede. 
 
Qua rendement en levensduur is het met led's nogal lastig: als de electronica die ze aanstuurt niet kapot gaat dan gaan ze vaak extreem lang mee, in de zin dat ze licht blijven geven, al is het wel steeds minder. TL's hebben dat probleem ook, maar die gaan op een gegeven moment kapot en moet je vervangen. 
 
Die terugloop in redement is heel langzaam en valt daardoor niet zo snel op, tenzij je bijvoorbeeld 1 lamp vervangt voor een nieuwe, en daarnaast exacte dezelfde hebt hangen met 5000 branduren erop... dat verschil zie je heel goed. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Het betreft hier inderdaad een (wat Benm noemt) "drop in replacement". Ik bllijf de bestaande armatuur gebruiken, maar haal daar wel de VSA en de starter uit (zijn toch niet meer nodig en alle beetjes helpen).

Puur financieel is het vervangen van een TL-buis door een LED-buis voor mij aantrekkelijk. Reken maar even mee:

-   Bij een gemiddeld gebruik van 10 uur/dag van een TL-buis van 36 W bedragen de jaarlijkse elektriciteitskosten: 10 h/dg x 365 dgn/jr x 0,036 kW x € 0,17174 /kWh)* = € 22,57 per jaar.

-   Bij hetzelfde gebruik zijn de jaarlijkse elektriciteitskosten van een LED-buis van 16 W: 10 h/dg x 365 dgn/jr x 0,016 kW x € 0,17174 /kWh)* = € 10,03 per jaar.

-    De aanschafprijs van de LED-buis is € 21,40 )**. Dit bedrag afschrijven over (stel) 10 jaar is per jaar € 1,80 (annuïtair bij 2%).

Met de LED-buis bespaar je dus € 22,57 - (€ 10,03 + € 1,80) = € 10,74 per jaar. Dan is de LED-buis dus in 2 jaar terugverdiend.

Hetzelfde sommetje bij een gebruik van 5 h/dg levert een besparing van € 3,88 per jaar met een terugverdientijd van 5,5 jaar. Bij een gebruik van minder dan 2 h/dg is een LED-buis niet meer rendabel, maar daar zit ik ruimschoots boven.

Naast de energiebesparing is vervangen van een TL-buis door een LED-buis dus voor mij ook financieel aantrekkelijk. Nu alleen nog weten of het qua lichtsterkte haalbaar is.

)*   Huidig kWh-tarief bij Greenchoice (gemiddelde van een standaard-, een piek- en een daltarief). Bron: Consumentenbond Energievergelijker, 10-7-2017 / Greenchoice Actie Groenmix NL Stroom, 1 jr vast.

)**  Aanschafprijs incl. btw, excl. verzendkosten. Zie https://www.lampdirect.nl/philips-ledtube-uo-16w-830-120cm-master-warm-wit-incl-led-starter-vervangt-36w

 

Berichten: 12.262

Re: Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Als je genoegen neemt met minder licht dan is het een prima oplossing. Dat kan natuurlijk, en in een 36 watt armatuur kun je niet zo makkelijk een TL met lager vermogen plaatsen. 
 
Die 10 jaar lijkt me overigens wat optimistisch bij 10 uur per dag, 36500 branduren is veel. De LEDs zelf slijten, vaak tot in de orde van 50% resterende lichtopbrengst na 30000 of 50000 uur, al verschilt dat per stuk (staat in de datasheet). Of de electronica die 36500 uur gaat halen is een ander verhaal: mits goed ontworpen en met goede kwaliteit componenten kan het makkelijk... maar als het een houtje-touwtje constructie is met condensators uit de koopjheshoek van de shenzen markt kun je het vergeten. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Energiebesparing met LED-buis i.p.v. TL-buis

Er zit een foutje in mijn bijdrage met financiële gegevens, geplaatst op 21-7-2017. Dat foutje heeft niet of nauwelijks invloed op de conclusie, maar ik hecht er toch aan om het te corrigeren.

De genoemde afschrijving van € 1,80 moet zijn € 2,38. Daarmee wordt de besparing € 10,16 (i.p.v. € 10,74) en de terugverdientijd 2,1 jaar (i.p.v. 2 jaar).

Excuses voor het ongemak.

Reageer