Vloeibaar kwik in piramides

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 624

Vloeibaar kwik in piramides

1) Zowel in de Egyptische als in Mexicaanse piramides is vloeibaar kwik aangetroffen.
2) Met name in Teotihuacan zijn ook veel potjes aangetroffen.
3) Bovendien zijn daar geen munten gevonden.
Die combinatie doet mij vermoeden, dat kwik als geld werd gebruikt.
Daarmee kon altijd gepast betaald worden, druppelsgewijs.
Dit is overigens geen hard bewijs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Vloeibaar kwik in piramides

Is dit een vraag of een onwetenschappelijk statement?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Vloeibaar kwik in piramides

Het lijkt me een idee zonder bewijs.
 
Misschien had het dus beter onder theorie ontwikkeling geplaatst kunnen worden.
 
Mij lijkt het niet zo handig om hier kwik voor te gebruiken.
 
Het verdampt op den duur, als het niet goed wordt afgesloten.
Het is niet zo erg edel.
 
Het is ook heel lastig om het precies af te wegen en dat lijkt me nog het grootste bezwaar.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.349

Re: Vloeibaar kwik in piramides

Nou, het lijkt me niet dat kwik als betaalmiddel werd gebruikt, juist ook vanwege de reden die Tempelier hierboven aangeeft.
 
Er werd wel vrij veel gebruik gemaakt van kwik voor uiteenlopende doeleinden. In het oude China dacht men dat kwik voor onsterfelijkheid zorgde. Keizer Qin Shi Huangdi stierf dus aan kwikvergiftiging door het slikken van kwikhoudende pillen en in zijn graf is een reliëfmodel van China gemaakt met rivieren van vloeibaar kwik. In Rome werd kwik gebruikt voor cosmetische doeleinden.
 
Wie weet waar de Azteken het voor gebruikten. Wellicht ook voor cosmetica.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Vloeibaar kwik in piramides

Het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat men kwik als geld heeft gebruikt. Vloeibaar lijkt handig, maar dan moet je wel iets hebben om nauwkeurig volumes mee te kunnen afmeten. 
 
Daarnaast is kwik niet bijzonder zeldzaam of duur, het werd ornamenteel zelfs gebruikt in vijvers etc, en er gaan verhalen van mensen die erop gingen liggen (gezien de dichtheid zou je maar een heel kleine beetje zakken in een badkuip vol kwik). 
 
De enige reden waarom we het nu niet zoveel meer zien is dat gebruik van door giftigheid nauwelijks meer is toegestaan. Tot zeg 30 jaar geleden was het heel normaal in themometers, barometers, positie-schakelaars en noem maar op. 
 
Prijs is verder niet zo'n issue, het kost (in bulk) een paar tientjes per kilogram, al is een kilogram kwik verdraaid weinig vloeistof (70 ml oid). 
Victory through technology

Berichten: 624

Re: Vloeibaar kwik in piramides

Reactie op #2 en #3.
Als er geen schrift bestaat, zoals in Teotihuacan, dan kan men slechts afgaan op vondsten zoals altijd bij prehistorisch onderzoek.
Niets is dan zeker. Alles wat beweerd wordt, moet dan in twijfel getrokken worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Vloeibaar kwik in piramides

Een archeoloog die weet waar hij mee bezig is, baseert zijn theorieën op feiten en eerdere onderzoeken. Die roept niet zomaar iets in het wilde weg.
 
Met jouw stelling in de openingspost kun je "munten" ook vervangen door "whiskey" wat mij doet vermoeden dat kwik als sterke drank gebruikt werd...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Vloeibaar kwik in piramides

Bovenstaande zou ook meteen verklaren waarom sommige stammen uitgestorven zijn...

Reageer