[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

pH berekenen

Hallo
 
In een oefening wordt gevraagd om de pH te berekenen wanneer twee gelijke volumes van een HF-oplossing met elkaar gemengd worden met respectievelijke pH 2 en 3. De evenwichtsconstante voor HF in water is 7.2*10^(-4). 
 
Ik heb eerst geprobeerd om de concentraties van HF te berekenen in beide oplossingen aangezien de pH gegeven is. Ik kom uit dat de concentraties HF gelijk zijn aan 0.139 M (pH = 2) en 0.00139 M (pH = 3). Dan neem ik van elke oplossing 1L en dus is er 0.14 mol aanwezig in 2L oplossing waardoor de concentratie gelijk is aan 0.07 M. Dan het negatieve logaritme nemen geeft een pH gelijk aan 1.12. 
 
De oplossing is een pH van 2.13. Ik denk dat mijn oplossing fout is doordat ik geen rekening hou met het terugdringen van de dissociatie van het zwakkere zuur (pH =3), zou iemand me hierbij kunnen helpen?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH berekenen

Je vergeet 2 dingen:
 
1) Je neemt met je 0.139 M alleen het niet-gedissocieerde HF mee, en niet de totale hoeveelheid.
 
2) Je lijkt aan te nemen dat HF na het mengen ineens wel volledig dissocieert.
 
De gegeven oplossing van 2.13 klopt overigens.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: pH berekenen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 26

Re: pH berekenen

Dus de totale hoeveelheden HF per oplossing zijn dan 0.149 M en 0.00239 M?
 
Mag je deze concentraties dan gewoon optellen en dan via de evenwichtsconstante de evenwichtsconcentraties berekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH berekenen

Dat mag inderdaad.

Reageer