Kan ik vocht in een muur wegkrijgen met een ventilator

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Kan ik vocht in een muur wegkrijgen met een ventilator

Ik ben de gang aan het opknappen en constateer dat er een halve meter voor de gevel op vloerhoogte een vochtige plek in de muur zit. Het is een steens (20 cm) muur tussen mij en de buren (zonder spouw) het huis is gebouwd in 1908. Toen ik er in 1980 kwam wonen bleken alle balken bij de muur te zijn verrot, terwijl de vloer onder het huis kurkdroog was. Ik woon in Katwijk op een duin en de oude Rijn is een meter of tien lager.
 
Ik denk dat het vocht bij een regenbui zich verzameld voor de gevel en in de muur trekt. Dit ga ik verhelpen door een strook grond uit te graven en te vullen met grind.
 
Kan ik de muur drogen door een ventilator op de vochtige plek te zetten met een pijp naar buiten of loop ik dan de kans dat door condensatie het probleem erger wordt?
 
mvg johan
 
Bijlagen
P7222482.JPG
P7222482.JPG (108.92 KiB) 1990 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Kan ik vocht in een muur wegkrijgen met een ventilator

Vocht zal zich verplaatsen naar de koudste plek. Het lijkt me daarom het beste het betreffende stukje muur iets te verwarmen met een ventilator kacheltje op de laagste stand. Daar zal het vocht dan verdwijnen.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Kan ik vocht in een muur wegkrijgen met een ventilator

Nouja, kacheltje... bij acute vochtproblemen wordt er meestal wel iets groter ingezet dan een kacheltje (denk aan een enorme verwarmde ventilator die  meer lijkt op een vliegtuigmotor dan op iets huishoudelijks). 
 
Anderzijds is het een kwestie van tijd en zal een ventilator het opdrogen zolang er geen nieuw water bij komt.
 
Wellicht is het ook een optie om die muur waterdichter te maken door toepassing van waterglas of iets dergelijks. Cosmetisch niet altijd de mooiste oplossing, maar het kan wel heel effectief zijn om doortrekkend vocht door dit soort muren te weren. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Kan ik vocht in een muur wegkrijgen met een ventilator

Het lijkt mij slimmer om eerst de oorzaak van het vochtprobleem te vinden en op te lossen dan beginnen met een ventilator.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Kan ik vocht in een muur wegkrijgen met een ventilator

Het is een steens (20 cm) muur tussen mij en de buren (zonder spouw)
Is het de scheidingsmuur tussen jouw woning en die van de buren? Hebben de buren dan aan de andere kant van de muur ook last van vocht?

Reageer