Gevaarlijke stoffen in het onderwijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 493

Gevaarlijke stoffen in het onderwijs

Ik zou willen weten of er een lijst van gevaarlijke stoffen bestaat, welke in het voortgezet onderwijs zijn verboden.
 
Onlangs vond ik deze link:  http://www.welzijn-op-school.be/Welzijnsvelden/Arbeidsveiligheid/Gevaarlijkestoffenenpreparaten.aspx
 
Ofwel in Belgie is per september 2017 bijvoorbeeld ammoniumdichromaat verboden in het onderwijs.

Berichten: 12.262

Re: Gevaarlijke stoffen in het onderwijs

Als ik dat lijstje bekijk gaat het niet om persoonlijk gevaar maar eerder om milieu... vrijwel alles dat als verboden gemakeerd staat zijn zwarte metalen en dergelijke, en een paar organische stoffen die mogelijk carcinogeen zijn. 
 
Ik zie echter dingen als lithium, natrium, kalium, rode fosfor, 70% salpeterzuur en 98% zwavelzuur in de lijst staan zonder en sterretje erachter. 
 
Ik heb geen idee wie dit soort lijstjes verzint of handhaaft, maar er zitten echt gekke dingen in: kwik is wel verboden, maar giftige zouten van kwik dan weer niet.
 
Bovendien kun je met stoffen uit dat lijstje idioot gevaarlijke experimenten doen en desnoods het hele schoolgebouw reduceren tot een berg puin mits je genoeg gebruikt... ik zie het idee erachter niet in. 
Victory through technology

Berichten: 493

Re: Gevaarlijke stoffen in het onderwijs

In dat lijstje staan ook bv chroom VI zouten vermeld.  Oa kaliumchromaat wordt als indicator bij argentometrie titraties
gebruikt.  Leerlingen zouden hier dan mee moeten werken.

Berichten: 12.262

Re: Gevaarlijke stoffen in het onderwijs

Wat is het probleem, zeker vergeleken met andere stoffen in die lijst?
 
Het lijkt me niet de bedoeling dat je je experimenten na gebruik opdrinkt of iets dergelijks, en ook niet door de gootsteen mikt. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Gevaarlijke stoffen in het onderwijs

De enige stoffen waarvan ik zeker weet dat ze verboden zijn, zijn die vallen onder de volgende wetgevingen:
 
  • Klasse 1 stoffen van het Chemische Wapens Verdrag te Géneve (vermoedelijk ook klasse 2 stoffen)
  • stoffen die vallen onder de opiumwetgeving
  • zwaar radioactief materiaal
In Nederland moet de school ook voldoen aan de ARBO wetgeving om het werken met gevaarlijke stoffen zo verantwoord en veilig als mogelijk te doen.
Meer info kan je vinden op:
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Gevaarlijke stoffen in het onderwijs

Maar dat zijn stoffen die je sowieso niet in bezit mag hebben, ongeacht of het iets met onderwijs van doen heeft, afgezien van het radioactieve materiaal waarvoor de regelgeving wat lastig is. 
 
Veiligheidsvoorschriften zijn er genoeg. 
 
Eerlijkgezegd denk ik niet dat je een uitputtende lijst zou kunnen maken met alle mogelijke stoffen de 'verboden' zouden (kunnen) zijn voor gebruik in het onderwijs, en ook geen lijst van stoffen die toegelaten zijn waarbij alle andere verboden zijn. Dat laatste is nl zeer lastig gezien je pakweg een uitputtende lijst van stoffen die voorkomen in een leerling moet maken, en die is langer dan het behang in het klaslokaal ;)
Victory through technology

Reageer