Ionenuitwisselingschromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Ionenuitwisselingschromatografie

Dag iedereen

In mijn cursus biochemie staat de volgende opgave: Een aminozuurmengsel van ala, arg, glu en ile wordt bij een pH = 3.20 op een Dowex 50 kolom gebracht (hydrofobe kationuitwisselaar). De aminozuren worden geëlueerd met een buffer met stijgende pH en zoutconcentratie. In welke volgorde worden de aminozuren geëlueerd?

Ik heb het opgelost door telkens de lading van elk aminozuur te bepalen bij pH = 3,20. Hiervoor heb ik de bufferformule gebruikt. De volgorde die ik uitkom (eerst naar laatst geëlueerd) is  Glu , Ala, Ile en dan Arg. Klopt deze volgorde?

Ook heb ik een vraag over hydrofobe interacties tussen de hydrofobe matrix en de hydrofobe zijgroepen van aminozuren. In mijn cursus staat dat dit een rol speelt maar dieper wordt er niet op ingegaan. In welke mate beïnvloed hydrofobe interacties de volgorde waarmee de aminozuren geëlueerd worden?

Normaal zit men toch in waterig midden dus zouden de hydrofobe delen van de matrix dan niet afgeschermd zitten van water. Dan kunnen de hydrofobe zijketens van de aminozuren er toch ook niet mee interageren. 

Met vriendelijke groeten

Valerio

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Ionenuitwisselingschromatografie

Opmerking moderator

in verband met de diepgang is deze vraag verplaatst naar analytische chemie
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer