Koper van staal verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Koper van staal verwijderen

kun je koper via salpeterzuur van staal, bijvoorbeeld oude stuivers, verwijderen en het dan weer terugwinnen ? Door verhitting verdampt namelijk deze flinterdunne laag bij het omsmelten. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Koper van staal verwijderen

Geen idee waarom je dat zou proberen? 
 
http://www.ratiovincit.nl/Metaalprijzen.html
koper.PNG
koper.PNG (16.68 KiB) 1155 keer bekeken
 
koper is sinds 2012 overigens niet significant in prijs gestegen:
https://oudkoperprijs.net/oud-koper-prijs.html
 
koper2.PNG
koper2.PNG (35.66 KiB) 1155 keer bekeken
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Koper van staal verwijderen

Wij verzamelen de oude stuivers op basis van onze aanpak als Stichting de Stuiver m.b.t. het mienskip uitgangspunt omdat we de klok die vroeger hier in het huis van bewaring te Leeuwarden gehangen heeft en die toen door de bezetter is omgesmolten als replica willen laten gieten en deze klok zal dan op 5 mei 2018 in het kader van de culturele hoofdstad van Europa dan behoren te luiden enz. als u meer hierover wilt weten dan kan ik wel wat per e-mail sturen omdat de site nog niet klaar is.

Berichten: 1.816

Re: Koper van staal verwijderen

Dacht dat "oude" stuivers, uit het guldentijdperk, geen IJzer bevatten, dit in tegenstelling tot 5 Eurocents van heden..
 

Stuiver - Wikipedia

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuiver

 
LiA

Berichten: 7

Re: Koper van staal verwijderen

Thionyl, u heeft gelijk maar we willen ook de nieuwe 5 euro centen als die ingeleverd worden gebruiken, daarom deze vraag.

Berichten: 12.262

Re: Koper van staal verwijderen

Reken er niet op dat dit kosten-effectief haalbaar is op kleine schaal. De chemicalien zijn aanzienlijk duurder dan het teruggewonnen metaal als ruw materiaal zou kosten. 
 
Bij vrijwel zuivere koperen munten als gulden-stuivers en -centen is het prima te doen, maar om van euro-stuivers iets te maken is geldverspilling. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Koper van staal verwijderen

Misschien kun je beter de guldenstuivers smelten, en de eurostuivers gebruiken om koper aan te schaffen voor het omsmelten.
Om hoeveel kilogram gaat het? Zou je niet binnen no-time genoeg binnen hebben, als je het via sociale media vraagt?

Berichten: 7

Re: Koper van staal verwijderen

Beste mensen het gaat bij dit project dat veel omvattender is dan even hier beschreven niet alleen om kostengunstige aspecten. Is het technisch haalbaar? En dan hoe en het liefst wie kan dit doen? 

Back 2 basics, we gaan uiteraard ook nog een landelijke actie starten via sociale media , en het gaat om vele kilo's zo een klok is loei zwaar. 

Berichten: 12.262

Re: Koper van staal verwijderen

Als de kosten geen factor zijn is het technisch prima haalbaar. 
 
Maar denk wel even over de logistiek: Ik weet niet hoe zwaar die klok is, maar euro-stuivers bestaan voor pakweg 5% uit koper. Zou je letterlijk een ton (aan massa, 1000 kg) van die muntjes hebben kun je daar maximaal 50 kilogram koper uit winnen om een klok van te gieten. 
 
Bijkomend probleem is dat een eurostuiver ca 4 gram weegt, en je dus 250.000 muntjes nodig hebt voor 1000 kg aan muntjes die je uiteindelijk 50 kilo koper opleveren - 12.500 euro aan waarde van de munten alleen, en vermoeddelijk een veelvoud daarvan om het koper te scheiden van het staal (waar je dan wel weer 950 kilo van hebt, daar kun je wel iets leuks van bouwen). 
 
Hele issue is dat je voor zon project naast 12.500 euro aan eurostuivers waarschijnlijk nog wel een 100.000 euro aan logistiek, chemicalien, opwerking, en verwerking van het afval kwijt bent, terwijl je die 50 kilo koper ook gewoon had kunnen kopen voor pakweg 250 euro. Komt nog bij wat je aan vergunningen en dergelijke nodig gaat hebben om dit uberhaupt te mogen doen, gezien het geringe kopergehalte in eurostuivers is het volume dusdanig dat je dit met de noodzakelijke gevaarlijke chemicalien absoluut niet in een woonhuis/garage oid kan uitvoeren. 
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Koper van staal verwijderen

OK, maar je zei oude ...enz.  Wat voorheen al gezegd is, niet aan beginnen. Uitgeven v/d Euromuntjes lijkt me praktischer en 1,2  centstukken liggen nu eigenlijk werkeloos.   
 
En een klok van Koper zal leuk zijn voor een Museum, maar voor geen "meter" werken. Na één slag zal ie al vervormd zijn.
Dus Tin moet je ook mee gaan nemen in je verzamel enz actie. (Klokkenbrons??) 
 
Kosten/baten plaatje voor dat koper, ziet er negatief uit .  En dan moet je met je min of meer ongezuiverde koper naar een klokkengieter gaan. Ja ja , die ziet je aankomen. Dat punt lijkt me ook wel praktisch, een babbeltje met zo'n persoon. 
 
Geen idee wat de rest van je plan is, maar hopelijk beter doordacht.
LiA

Berichten: 7

Re: Koper van staal verwijderen

Ik heb al contact met een klokkengieterij In Oost Groningen,om het dan maar toch weer over het geld te hebben, een relatie die wij als bestuur van de stichting echt niet zijn vergeten gezien onze stichtingsstatuten alleen daarover gaan, die vraagt voor het gieten zo ongeveer € 4 500.- tot € 5000.-  en bedankt, voor de goede informatie.  Alleen nog, wie zou deze klus kunnen doen, bijvoorbeeld om 1 kg koper op deze wijze te winnen?

Berichten: 12.262

Re: Koper van staal verwijderen

Zelfs een kilo gaat een heidens karwei worden, je begint dan met zeg 25 kilo euromuntjes (1/2/5 cent), en dan komt de vraag hoe dit aanpakt:
 
Je kunt ze helemaal oplossen met bijvoorbeeld salpeterzuur, of proberen alleen het oppervlak eraf te krijgen door ze precies lang genoeg in een oplossing te houden. Als dat laatste lukt en je hebt een oplossing van kopernitraat kun je dat wellicht herkirstalliseren om van het opgeloste ijzer af te komen (er komt altijd wel een beetje mee). Vervolgens kun je er wel weer metallisch koper van maken.
 
Misschien kan het ook wel met een minder chemische methode: domweg het koper eraf vijlen. Het is een dun laagje en helaas zit er relief op de muntjes - dus eerst platswalsen en dan schuren/vijlen/oid. Ik neem aan dat het gaat om een of andere symbolische toepassing en niet om een praktische methode om een redelijke hoeveelheid koper te verkrijgen?
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Koper van staal verwijderen

Sorry vriend Koper. Ben een te praktisch persoon om kruistochten te maken. Hier op de afvaldag langs de bakken lopen en er ligt genoeg koperen buis enz. voor het oprapen. Als je tenminste sneller bent dan de Oost-Europese verzamelaars. 
 
Vind het initiatief voor zo'n klok geweldig, maar wees wat praktischer erin svp.  Snap ook niet zo waarom het op zo'n moeilijke manier moet en die in feite ook nog super vervuilend kan zijn.. 
LiA

Berichten: 7

Re: Koper van staal verwijderen

Benm, klopt het gaat om een zeker symbolische waarde en als het afvalprobleem duurzamer op te lossen is zou dit zeer gunstig zijn, dit willen we vanzelf zo laag mogelijk houden, we houden namelijk veel van een zeer lage ecologische voetafdruk. 
 
Thionyl, het is een erg lang verhaal om het aan je uit te leggen maar feitelijk nu nog niet relevant voor dit forum maar pas als het in de media terecht is gekomen. Maar als je vertrouwelijke informatie wenst, wil ik aan je wel iets per -email of zo sturen. 

Berichten: 1.816

Re: Koper van staal verwijderen

Sorry, denk dat je juist het afvalprobleem groter gaat maken.
 
Ach mijn vader is geboren bijna onder de Martini-toren, dus enige binding heb ik wel. 
En nee liever geen mail over onhaalbare, denk ik, projecten.  
LiA

Reageer