[natuurkunde] Geïnduceerde stroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Ge

Na meerdere keren de theorie over dit topic te herlezen in mijn handboek, slaag ik er nog steeds niet in om op deze vraag een antwoord te formuleren. Iemand die me kan zeggen waarom figuur C hier correct is?? Alvast bedankt!
Jan van de Velde schreef: (Herkomst: toelatingsexamen 2007)

58) Onderstaande figuren stellen een lange, rechte stroomvoerende geleider voor in de nabijheid van een cirkelvormige geleider. Beide geleiders liggen in het vlak van het papier.

In de rechte geleider is de stroomsterkte I veranderlijk, waardoor er in de cirkelvormige geleider een stroom geïnduceerd wordt.

In welk van de onderstaande figuren is de zin van de geïnduceerde stroom correct aangeduid?

Afbeelding


 
<ul class="bbcol upper-alpha">[*]in fig. A
[*]in fig. B
[*]in fig. C
[*]in fig. D
[/list]
Verborgen inhoud
Antwoord C.


Stel een vraag over deze oefening.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Ge

Ik zou deze vraag oplossen met de rechterhandgreep voor solenoïden? Je neemt de draad vast met je rechterhand, de duim wijst naar boven dus I is naar boven.

Antwoord C is dus het juiste antwoord

https://nl.wikipedia.org/wiki/Linker-_en_rechterhandregels

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Ge

kijken we naar geval A met die rechterhandregel:
 
a1.PNG
a1.PNG (18.52 KiB) 877 keer bekeken
 
  • de stroom veroorzaakt dus een magnetische flux die dóór de cirkel het papier in gaat. 
  • die stroom neemt af. 
  • dus de flux door de cirkel neemt af
  • flux houdt niet van verandering, een inductiestroom in de cirkel gaat proberen die flux in stand te houden.
  • daarvoor moet die inductiestroom dus ook een flux dóór de cirkel het papier in veroorzaken.
 
a2.PNG
a2.PNG (12.93 KiB) 877 keer bekeken
 
conclusie: A klopt niet
 
de redeneringen voor B, C en D zijn uiteraard exact eender
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ge

Ik werk altijd met de regel dat een geïnduceerde stroom de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Ge

zo is mijn vierde bulletje ook bedoeld. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.584

Re: Ge

In figuur C zie je een lange rechte stroomvoerende geleider waarbij de gelijkstroom naar boven toe toeneemt.
Dit betekend dat volgens de rechtse schroefregel er een magnetische flux door de ringvormige geleider wordt omvat die het papier in wijst en die in grootte toeneemt.
is dit tot zover duidelijk?
wel eens gehoord van de wet van Lenz?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Ge

Ik zie dat de situatie in A en B in feite identiek zijn; ze kunnen het goede antwoord niet allebei bevatten.
De situaties in C en D zijn verschillend.  Er is me iets bijgebleven dat verandering wordt tegengewerkt; dat moet ook wel, want anders zou alles in het heelal altijd heel snel veranderen. Dat zou ook weer een continue situatie zijn, en dat kan niet. Dus C moet ook volgens deze redenering het juiste antwoord zijn.

Reageer