Energie balans

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Energie balans

De vraag is hoeveel calorieën komen vrij wanneer ik één liter water van -10 laat opwarmen naar +20 graden Celsius en hoeveel calorieën heb ik nodig om één m3 lucht één graden af te koelen. Het fenomeen luchtvochtigheid buiten beschouwing gelaten.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Energie balans

Ik zou de formule Q = c*m*ΔT gebruiken

https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_warmte

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Energie balans

Ga je een poor man's airco bouwen?
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Energie balans

Bijna goed moderator. Alleen ik heb de poor man's airco al gemaakt. Op mijn werktuigbouwkundige manier. Hij is zelfs demontabel en bestemd voor mijn camper om het slaapgedeelte enigszins af te koelen voor vrouw lief, die soms (helaas) last van de warmte heeft in combinatie met een kleine ruimte. De "airco" werkt best goed. Ik was alleen op zoek naar de berekening zodat ik ongeveer weet hoeveel ijs ik ongeveer uit de vriezer moet halen. (Ja de camper heeft een vriezer) Inmiddels geniet ik van mijn pensioen en was zelf de term "soortelijke warmte" al vergeten. Gelukkig helpen jullie om mijn geheugen op te frissen :-) 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Energie balans

Koelen is dan niet alleen een kwestie van soortelijke warmte (en smeltwarmte) van ijs en water, en soortelijke warmte van enkele tientallen kuubs lucht in een camper. Die lucht koelen is een peuleschil. Die lucht koel houden wordt de kunst. 
 
Ten eerste kom je waarschijnlijk binnen in een warme camper met warme kasten, vloer, bekleding, etc. Dat kan de lucht vlotjes herwarmen. Gaat kilo's ijs kosten
Ten tweede, tenzij je een hele dure camper hebt zal die ook niet zo superdehyper geïsoleerd zijn. Vermenigvuldig dat met een grote verhouding oppervlak/inhoud, en daarmee heb je een grote warmtestroom naar binnen door wanden en ramen. Hoe groot wordt een goeie gok.
Ten derde,  twee mensen in die camper produceren samen tot ca 200 W aan warmte. Met zijn tweeën smelten jullie  dus een kilogram ijs  8-) binnen het halve uur.....
Rudolphus schreef: Bijna goed moderator. 
Al heb ik knopjes, ik meng me niet in deze discussie in mijn functie van moderator. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Energie balans

Een collega begon ook van dat met een kilo ijs in een fles je de lucht in een gemiddelde slaapkamer van 60m3 met 10 graden kan laten afkoelen.
 
Als je uitreken met de formule Q=m.cp.ΔT dan moet je rekening houden met de volgende cp waarden
 
cp-ijs~2,2 kJ/kgK
cp-water4,18 kJ/kgK
latente fase warmte ijs-water ~330 kJ/kg
cp-lucht ~1kJ/kgK
 
En inderdaad, 60m3lucht kan je met 1kg ijs ongeveer met 10 graden afkoelen.
Maarja in de practijk zal het een ijsblokje op een gloeiende plaat zijn, gezien je: warmte afgifte van de muren/plafond/vloer hebt, lekkage van warmte in de kamer, afgifte van warmte door de personen in de kamer.
 
Dat in oogschouw genomen heeft die ene fles nagenoeg geen effectiviteit. Zorgen voor luchtstroming (ventilator op de persoon gericht) zal meer verkoeling bieden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: Energie balans

Quote:   De vraag is hoeveel calorieën komen vrij wanneer ik één liter water van -10 laat opwarmen naar +20 graden Celsius 
 
Het juiste antwoord is nul.  Of moet ik dat nog gaan uitleggen, nee hoop ik.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Energie balans

Opmerking moderator

Thionyl schreef: ..//.. Of moet ik dat nog gaan uitleggen, nee hoop ik.
Doe toch maar alsjeblieft, op zijn minst weet Rudolpus dan de puntjes op de i's weer te staan. Want aan alleen cynisme heeft hij ook niet zoveel. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Energie balans

Laat maar jongens, ik weet genoeg. Zoals in elk forum vervallen we direct in cynisme en geven we antwoord op niet gestelde vragen. En ja, het is joule. 
 
Het gaat jullie goed. Morgen gaan we weer een stukje verder en lekker genieten in Zuid Europa. Hopelijk is dat jullie t.z.t ook gegund.

Berichten: 1.816

Re: Energie balans

Sorry hoor als meteen alles onder cynisme gaat vallen. Én ik geef  wel degelijk een juist antwoord op vraag 1.
 
Niemand reageerde daarop, sorry ik nu wel.
 
Maar als iemand mij gaat vragen?? hoeveel Calorien er vrij komen bij opwarmen dan uit ik me misschien wat in die richting.  Dat kost energie, , ofwel er  komen geen Calorien vrij, hooguit beschikbaar voor koeling.
 
Zie je stookkosten  bijv. Of is dat ook weer cynisme?
 
Je kunt wel vragen hoeveel afkoeling je kunt krijgen ermee, of beschikbaar is tot een zekere temp. en voor een kuub lucht maar dat is een andere vraag. Waarbij trouwens die luchtvochtigheid ook nog wel een belangrijke rol speelt. En daarnaast het aantal kuub enz. Niet eens eenvoudig . Is deels statistisch gokken.
 
.  
LiA

Reageer