Vragen over Microscopie, Emily

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Vragen over Microscopie, Emily

Beste lezers,
 
Ik ben een scholier van 4 VWO met een persoonlijke interesse in biologie en scheikunde. Ik overweeg het momenteel om een microscoop aan te schaffen, maar heb hier vrij weinig verstand van. Bij het googelen kom ik vooral op websites met commerciële doeleinden en hoopte hier eigenlijk een beetje duidelijkheid te krijgen. Wat bepaalt de waarde van de microscoop? Wat zou een redelijke prijscategorie voor een goed functionerende microscoop zijn? Welke merken zijn aan te raden? Ik zou graag bacteriën, bloedcellen, de 'onderdelen' van plantaardige cellen en cellen van organismen willen kunnen bekijken. Nog een vraag zou zijn of het mogelijk is om menselijke chromosomen te bekijken onder een goede microscoop, of zit je dan best hoog qua prijs?  Ik ben best bereid iets te betalen voor kwaliteit, maar meer dan duizend euro heb ik er niet voor over. Ook behulpzame pdf-jes of andere bestanden over microscopie zouden welkom zijn.
 
Alvast bedankt!
Emily

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen over Microscopie, Emily

Een Giemsa stain gaat lastig worden voor iemand die hier geen verstand van heeft, maar zulke kleuringen zijn met een traditionele lichtmicroscoop met hoge vergroting prima waar te nemen.
 
Wat je ook doet, koop geen speelgoed. Als je er weinig verstand van hebt en je hebt nog geen enkele microscoop ervaring hebt, begin met een microscoop met relatief lage vergrotingen. Hiermee kan je schimmels, pantoffeldiertjes, de huid van een ui etc. prima waarnemen. Bacterien zijn niet eens zo heel spannend om waar te nemen, je gaat daarvoor ook hogere vergrotingen nodig hebben.