Vragen over Microscopie, Emily

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Vragen over Microscopie, Emily

Beste lezers,
 
Ik ben een scholier van 4 VWO met een persoonlijke interesse in biologie en scheikunde. Ik overweeg het momenteel om een microscoop aan te schaffen, maar heb hier vrij weinig verstand van. Bij het googelen kom ik vooral op websites met commerciële doeleinden en hoopte hier eigenlijk een beetje duidelijkheid te krijgen. Wat bepaalt de waarde van de microscoop? Wat zou een redelijke prijscategorie voor een goed functionerende microscoop zijn? Welke merken zijn aan te raden? Ik zou graag bacteriën, bloedcellen, de 'onderdelen' van plantaardige cellen en cellen van organismen willen kunnen bekijken. Nog een vraag zou zijn of het mogelijk is om menselijke chromosomen te bekijken onder een goede microscoop, of zit je dan best hoog qua prijs?  Ik ben best bereid iets te betalen voor kwaliteit, maar meer dan duizend euro heb ik er niet voor over. Ook behulpzame pdf-jes of andere bestanden over microscopie zouden welkom zijn.
 
Alvast bedankt!
Emily

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen over Microscopie, Emily

Een Giemsa stain gaat lastig worden voor iemand die hier geen verstand van heeft, maar zulke kleuringen zijn met een traditionele lichtmicroscoop met hoge vergroting prima waar te nemen.
 
Wat je ook doet, koop geen speelgoed. Als je er weinig verstand van hebt en je hebt nog geen enkele microscoop ervaring hebt, begin met een microscoop met relatief lage vergrotingen. Hiermee kan je schimmels, pantoffeldiertjes, de huid van een ui etc. prima waarnemen. Bacterien zijn niet eens zo heel spannend om waar te nemen, je gaat daarvoor ook hogere vergrotingen nodig hebben.
 
Yvan_be is de locale microscoop enthousiast, en hij heeft misschien nog wel een microscoop waar hij vanaf moet. 1000 euro is een enorm budget, je moet voor 200-300 euro al een hele mooie 2de hands microscoop moeten kunnen vinden. Ook het draadje van Lars heeft veel nuttige informatie betreffende microscoop merken, boeken en kleuringen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: Vragen over Microscopie, Emily

Bedankt voor je reactie! Het feit dat ik er nog niet erg veel verstand van heb zegt niet dat dat onmogelijk is te verkrijgen. Ik ben van plan er een stuk meer over te leren voor er een aan te schaffen, wat vanzelfsprekend is aangezien het een redelijk grote aankoop is. Wel zou ik bereid zijn om een redelijk bedrag uit te geven, om zeker te zijn van een aanschaf waarvan ik in de toekomst geen spijt heb. Hoe ik het zie, als ik nu begin met een wat mindere microscoop, zou ik na verloop van tijd toch een betere moeten aanschaffen, en dus duurder uit zijn. Kijken voor een tweedehandse microscoop is inderdaad wel een goed idee, ik kan me best voorstellen dat er een aantal studenten zulk apparatuur na de studie misschien niet meer nodig hebben.
Bedankt voor je tips!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vragen over Microscopie, Emily

Zeker niet, heel veel kan je leren. Een Giemsa kleuring is op een professioneel labo rustig te doen, maar je hebt hier een dusdanige hoeveelheid dingen bij nodig dat het voor de huis tuin en keuken microscopist niet echt aan te raden is.
 
Tweedehands microscopen komen veelal van labo's die nieuw materiaal aanschaffen. Een tweedehands micoscoop kan ook rustig in de 1000'den euros lopen. Maar een oude tweedehands micrsocoop zal alles wat je in eerste instantie zou willen doen ook echt wel kunnen doen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Vragen over Microscopie, Emily

Ben benieuwd of je reeds geslaagd bent. Heb laatst zelf ook een andere microscoop gekocht

LEITZ DIALUX 20 is voor het bedrag dat je uit wil geven ook net te koop ( tweedehands natuurlijk )

Let bij de aankoop op de objectieven en dan met namen op de 40x die heeft het meest te lijden.

Reageer