3-fase generatorspanning naar 1 fase.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

3-fase generatorspanning naar 1 fase.

L.S.
 
Ik draai volledig op zonnenergie en heb op die installatie 2 laders, een inverter  en een accubank van 24 accu´s van 2v van 800Ah per stuk in serie staan.
Voor noodgevallen ( te weinig zon of te veel verbruik) staat er een 16 KWh 3 fase generator die automatisch inschakeld als dat nodig is. Deze levert dan de spanning aan mijn net en laadt via de inverter de accu´s bij.
Voor de aansluiting van de generator aan de inverter kan ik maar 1 fase van de generator gebruiken. Als de generator draait dan levert die ene fase soms wel tot 25A.
De generator wordt dus behoorlijk ongelijk belast.
Volgens mij is dat ongelijk belasten niet goed voor dat ding en kom ik in de problemen als ik op die generator ook nog eens een 3-fase apparaat laat draaien.
Ik zoek dus een mogelijkheid (schakeling) om alle drie de fasen te kunnen gebruiken voor het laden van de accu´s via de inverter (xantrex XW 6048)
Ik wacht dus met smart op goede oplossingen...
 
vriendelijke groet Hans Oskam

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3-fase generatorspanning naar 1 fase.

Moet het per se via de inverter lopen? Je kan er ook een lader bij zetten die op 3 fasen draait.

Berichten: 12.262

Re: 3-fase generatorspanning naar 1 fase.

Is het uberhaupt een probleem?
 
Als die generator 16 kW is in totaal, dan is dat ruim 5 kW per fase, zo ongeveer 25 ampere bij 230 volt. 
 
Uiteraard zijn er wel andere oplossingen denkbaar, je zou bijvoorbeeld een 3 fase transformator + gelijkrichter kunnen gebruiken om vanuit de generator de accu's te laden. 
 
Anderzijds: waarom zou je de accu's willen laden uit de generator? Als er geen zon is en je accu's leeg zijn kun je alles laten werken op de generator tot de zon de accus weer oplaadt. Je hebt geneatorvermogen genoeg om dat te doen, al lijkt het logisch om grote verbruikers even niet in te zetten als je accu's leeg zijn, iets als een wasmachine of vaatwasser kan wel een dagje wachten soms ;)
Victory through technology

Berichten: 11

Re: 3-fase generatorspanning naar 1 fase.

Bedankt voor de reactie Pluimdrager maar dat gaat niet kunnen. De inverter staat via de xanbus in verbinding met de twee solarladers en de automatische generator start module. Ik kan niet paralel laden aan de accu omdat ik dan het gehele systeem af moet koppelen..
 
groet Hans

Berichten: 11

Re: 3-fase generatorspanning naar 1 fase.

Benm schreef: Is het uberhaupt een probleem?
 
Als die generator 16 kW is in totaal, dan is dat ruim 5 kW per fase, zo ongeveer 25 ampere bij 230 volt. 
 
Uiteraard zijn er wel andere oplossingen denkbaar, je zou bijvoorbeeld een 3 fase transformator + gelijkrichter kunnen gebruiken om vanuit de generator de accu's te laden. 
 
Anderzijds: waarom zou je de accu's willen laden uit de generator? Als er geen zon is en je accu's leeg zijn kun je alles laten werken op de generator tot de zon de accus weer oplaadt. Je hebt geneatorvermogen genoeg om dat te doen, al lijkt het logisch om grote verbruikers even niet in te zetten als je accu's leeg zijn, iets als een wasmachine of vaatwasser kan wel een dagje wachten soms ;)
L.S.
Op zich lijkt het mij niet goed dat de generator maar op 1 fase belast wordt tenzij u anders weet.
Voor wat betreft ik de accus wil laden uit de generator..  Als die toch moet draaien laat die dan ook maar de accus laden lijkt mij..
 
groet Hans

Berichten: 12.262

Re: 3-fase generatorspanning naar 1 fase.

Over het algemeen hoef je de fases niet gelijk te belasten, tezij dat expliciet vermeldt is bij de generator (in de handleiding oid). 
 
Je ziet soms wel dat in bijvoorbeeld hotels 3 fases worden gebruikt, stel voor het gemak even 2 kamers per fase met elk een airconditioner. Praktisch is het best mogelijk dat zo nu en dan 2 airco's op 1 fase draaien, en de andere twee net even niet (door de thermostaat etc). Zo'n situatie levert geen noemenswaardige problemen op, en ik zie niet in waarom het hier anders zou zitten. 
 
Of het verstandig is de accus te laden uit de generator hangt van de situatie af - maar feitelijk ben ze je aan het laden op diesel, en dat is behoorlijk prijzig. 
Victory through technology

Reageer