Waarom je je wonden moet likken

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Waarom je je wonden moet likken

Histatine-1.png
Histatine-1.png (28.6 KiB) 1903 keer bekeken
Histatine-1 bevordert de bloedvatvorming. En dát is de reden dat speeksel wonden heelt, schrijven Chileense onderzoekers in het FASEB Journal.

Histatine-1 is een antimicrobiële peptide, opgebouwd uit 38 aminozuren. Uit eerder, o.a. Nederlands onderzoek, wist men al dat het voorkomt in menselijk speeksel, en dat het een rol speelt bij de relatief snelle genezing van wondjes in de mond. Welke rol, bleef echter vaag, al waren er aanwijzingen dat de peptide de migratie van huidcellen vergemakkelijkt.

 

Volgens Vicente Torres en collega’s is er meer aan de hand. Proeven met celkweken en kippenembryo’s laten zien dat histatine-1 vooral de bloedvatvorming (angiogenese) bevordert. Dat doet het door signaaleiwitten aan te sturen die via-via de hechting stimuleren van endotheelcellen die de vaatwanden moeten vormen.

 

De migratie van de cellen naar de wond wordt kennelijk ook door histatine-1 bevorderd, al wordt uit het onderzoek niet echt duidelijk hoe dát dan werkt. De grote vraag is nu of je op deze manier ook de genezing van wonden buiten de mond kunt versnellen. Of het echt de reden is dat zoogdieren instinctief hun wonden likken, valt echter te betwijfelen: ze doen het immers allemaal, terwijl histatines alleen door mensen en hogere primaten schijnen te worden aangemaakt.

 

Bron: Journal of the Federation of American Societies for Experimental Biology via C2W.nl

Berichten: 1.816

Re: Waarom je je wonden moet likken

Of er zijn meer stofjes die een goede werking op wondjes hebben.
LiA

Berichten: 12.262

Re: Waarom je je wonden moet likken

Op zich is het wel een interessante kwestie, want er zitten zowel voor als nadelen aan. 
 
Instrinctief steek je je vinger in je  mond als je die ergens aan openhaalt/prikt/etc. 
 
Ergens lijkt dat geen bijzonder goed idee gezien je mond niet bepaald een steriele omgeving is, en je de wond zou kunnen infecteren met aanwezige bactieren en dergelijke. Die histatines zouden een voordeel kunnen opleveren dat groter is dan het risico van infectie. 
 
Een ander voordeel van een verwonde vinger in je mond steken is dat je geen bloederige rotzooi maakt. 
 
Een paar maanden terug haalde ik op schiphol mn vinger open aan het randje van mn boarding pass zonder daar direct erg in te hebben, tot de bloedvlekken begonnen op te vallen. Dan is je mond wel een handige plek om even de boel op te vangen. 
 
Wat naar mijn idee goed werkt is om er even wat (schoon) tissue/wc papier omheen te wikkelen gezien dat bloed redelijk snel doet stollen. Erg gevaarlijk lijkt dit me niet met een flink bloedende wond, gezien dat bloed infectie tegengaat door de andere kant op te stromen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Waarom je je wonden moet likken

Het artikel beschrijft helemaal niet dat het nuttig is om een wond te likken. De titel is derhalve dus nogal misleidend. Los van 'oral wound healing' zeggen ze dan ook niet veel over de genezing van wonden. De blootstelling aan histatine zou door likken waarschijnlijk ook veel te kort zijn om een noemenswaardig effect te hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 5

Re: Waarom je je wonden moet likken

Het is zelfs zo dat dit 'moeders-trucje', van wat speeksel aan een wondje te doen bij het kind, helemaal niet voordelig is - integendeel: in onze mond leven onder meer bacteriën die typisch zijn voor het gezond houden van onze mond, maar in onze mond zijn dit geheel andere bacteriën (omdat ze geheel andere organismen moeten "aanvallen") dan goed zijn voor een wond elders aan ons lichaam.
 
In ieder geval, "je wonden likken" lijkt voor mij alvast een louter spreekwoordelijk iets te zijn en te blijven.
 
Grtz.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Waarom je je wonden moet likken

Mijn EHBO boek schrijft toch voor om bij kleine wonden te ontsmetten met sterilon/ 70% ethanol en vervolgens verbinden met een steriel gaasje (hetzij pleister, hetzij snelverband). En ik denk dat ik het daar ook bij hou.
 
nou moet ik ook toegeven, speeksel van een vreemde bewust op je wond krijgen, geen prettig idee.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Waarom je je wonden moet likken

Tja, maar wie heeft er gemiddeld steriele gaasjes, verband, alcoholoplossingen en dergelijke bij zich als ie zn vinger ergens aan open haalt onderweg?
 
En dat 'wonden likken' zuiver spreekwoordelijk zou zijn is denk ik ook onwaarschijnlijk gezien dieren het ook doen, en dat vermoeddelijk niet van mensen geleerd hebben. 
 
Dat verklaart natuurlijk niet wat de reden is, het zou ook domweg kunnen gaan om behoud van bloed dat anders verloren zou gaan - bloed bevat natuurlijk best een hoop eiwit, zouten en water die je in omstandigheden met beperkt voedsel beter terug kunt opnemen dan op de grond kunt laten lopen. Een paar ml op een mens lijkt me niet direct significant, maar anderzijds is het meer dan niets. 
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Waarom je je wonden moet likken

Het behouden van wat in het bloed aanwezig is wanneer men een wond heeft verklaart niet waarom moeders dit bij hun kind doen - het is immers het kind dat het bloed verliest, niet de moeder...
 
Grtz.

Berichten: 5

Re: Waarom je je wonden moet likken

ps: waarom dieren hun wonden likken is om de wond te 'kuisen' als het ware, het bloed e.d. te verwijderen - misschien dat in speeksel wel iets bloedstollend aanwezig is, dat weet ik niet: maar ik betwijfel het...

Berichten: 12.262

Re: Waarom je je wonden moet likken

Het hangt nogal af van het soort wond of je dat wilt proberen schoon te maken of niet, zeker met iets niet-steriels als speeksel. Bij een schaafwond lijkt me dit niet heel verstandig, maar bij een fors bloedende wond zou het best kunnen werken. Misschien is het zelfs wel de textuur van de tong die helpt bij het stollen van bloeding. Normaliter zou je daar iets als papier, katoen of gaasjes voor gebruiken, maar die waren tijdens de evolutie nogal afwezig. 
 
Wat me wel opvalt is dat mensen het vrij instinctief doen: als je je vinger open haalt is het bijna natuurlijk om die dan in je mond te steken, zelfs als je iets 'beters' als pleisters of iets dergelijks bij de hand hebt. 
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Waarom je je wonden moet likken

Ja, als ik in mijn vinger snij, steek ik die meestal ook in mijn mond. Maar dat is helemaal niet zo instinctief. Ik doe dat om met mijn tanden de wonde dicht te knijpen om het bloeden sneller te laten stoppen en tegelijkertijd nog een hand vrij te houden om bijvoorbeeld een pleister of ontsmetting te nemen. Als ik de wonde dichtknijp met mijn andere hand, kan ik niets meer beginnen.
 
Een andere reden is dat pijnljike wonden dikwijls sneller verzachten in de mond omdat ze van de lucht worden afgesneden.

Reageer