Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Bij mijn buurvrouw is een dubbel stopcontact omgebouwd naar een schakelaar en een enkel stopcontact.
Op de foto: bruin links staat spanning, ook op de blauw rechts boven, rechts beneden blauw staat geen spanning.
Hoe moet dit worden aangesloten??
IMG_0094.JPG
IMG_0094.JPG (120.82 KiB) 665 keer bekeken

Berichten: 4

Re: Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Hoe kan er spanning op een blauwe draad staan?

Berichten: 12.262

Re: Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Een beetje spanning tov de aarde kan wel. 
 
Maar op de foto ziet het eruit alsof iemand op het punt staat de schakelaar op te nemen in de blauwe draad, en dat is nul, niet de fase (die is bruin, of indien geschakeld zwart). 
 
Normaliter schakel je altijd de fase, nooit de nul. Op zich maakt dat niets uit als het bijvoorbeeld een lamp is die met een stekker in een stopcontact zit en een schakelaar in het snoer, maar voor een vaste installatie is het echt fout en mogelijk gevaarlijk.
 
Dit even aangenomen dat het een redelijk recente installatie in de EU is. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Ik weet dat je altijd de fase schakelt, dus in principe twee bruine draden als er geen zwarte is. Ik ga eerst meten hoeveel spanning er op de blauwe staat. Er wordt een led buitenlamp geschakeld. Hoeveel mag er op de blauwe staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Niets (of max enkele V tov de aarde), maar je moet wel juist meten. Geinduceerde spanningen krijg je eraf dmv een belasting. Oude, analoge meters zijn hier goed voor, anders hang je er maar een lamp aan.

Berichten: 12.262

Re: Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Ik heb het hier laatst gemeten voor een andere discussie, tussen nul en aarde ongeveer 0.6 volt maar dat is geheel afhankelijk van of er grote verbruikers op die fase aanwezig zijn en de lengte van de bedrading. Enkele volts zijn in principe mogelijk, niets dat je niet met doodgewone multimeter kan meten. Formeel moet je denk ik een cat 3 gebruiken omdat het nog in de huisinstallatie zit en niet voorbij een wandcontactdoos, maar dat maakt feitelijk niets uit. 
Victory through technology

Berichten: 4

Re: Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Ik heb nu alles dus los gehaald. De lamp werkt nu ook niet. Komt dat doordat de onderste blauwe draad niet is aangesloten?

Berichten: 8

Re: Van dubbel stopcontact naar schakelaar

Alle kabels eruit en nieuwe trekken op de juiste wijze.

Reageer