WC stortbak elektrisch bedienen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

WC stortbak elektrisch bedienen

Goedemorgen,
 
Ik ben momenteel met de verbouwing van mijn WC bezig.
Gezien de zeer kleine ruimte kan ik alleen een ouderwetse hooghangende stortbak (reservoir) gebruiken.
Echter, ik wil wel enigzins met de tijd meegaan en daarom deze via drukknoppen (elektrisch) kunnen bedienen.
 
Ik heb inmiddels een schakelaar met twee knoppen (voor grote spoeling en kleine spoeling).
Mijn idee is om deze pulse-schakelaars een tijdrelay te laten starten. Het tijdrelay moet vervolgens een lineaire actuator bedienen.
 
Mijn vraag is: wat voor soort lineaire actuator is te adviseren?
De slaglengte moet min 25 mm zijn en de trekkracht (of drukkracht) minimaal 30N.
Bedoeling is dat bij een grote spoeling de actuator voor 3-4 seconden bekrachtigd blijft en daarna weer naar zijn rustpositie gaat.
Mij een kleine spoeling is dat maar 1 seconde (om vervolgens weer terug te gaan naar rustpositie).
 
De goedkoopste oplossing is volgens mij een cylindersolenoid. Maar zal deze niet te 'ruw' (abrupt) zijn?
Er zijn ook spindle lineaire actuatoren, maar die zijn erg duur en hebben volgens mij een aparte (dure) besturing nodig?
 
Kort gezegd: ik heb iets nodig dat de bediening van de trekstang van mijn hooghangende stortbak elektrisch overneemd.
 
Alvast hartelijk dank voor het advies.
 
Grt, Wim
 
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: WC stortbak elektrisch bedienen

Heb je al geprobeerd of het mogelijk is om de spoeling te onderbreken? Die ouderwetse stortbakken lopen meestal in één keer helemaal leeg, ook als je de trekker meteen weer loslaat.
 
De simpelste oplossing is inderdaad een cilindersolenoide, ook bekend onder de naam hefmagneet. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: WC stortbak elektrisch bedienen

Als het stortmechanisme zo'n klok is die je omhoog trekt, is de spoeling niet te onderbreken; alles of niets.
Is dat het geval, dan zou je kunnen overwegen die klok te verwijderen en te vervangen door een geschikte waterklep. Mogelijk te vinden bij vijverbenodigdheden.

Berichten: 12.262

Re: WC stortbak elektrisch bedienen

Je zou domweg met een servo kunnen trekken aan het piefje waar het draadje normaliter aan geknoopt is - problem solved voor zover dat draadje uberhaupt niet goed was ;)
 
Aan zo'n alles-of-niets bak doe je weinig, maar als je de bak al hebt loont het echt niet de moeite. Stel dat je er 50 liter per dag mee zou bespraren dan kom je op ca 18000 liter per jaar, 18 kuub waar je in de orde van 10 euro voor betaalt - gaat dus nergens over!
 
... en die 50 liter lijkt me tamelijk optimistisch ;)
Victory through technology

Berichten: 1

Re: WC stortbak elektrisch bedienen

Je zou een zg. philips stortbak kunnen gebruiken en dan ipv. het pompje een inlaatventiel uit bv. een wasmachine monteren.

Reageer