Nieuwe aardappel resistent voor aardappelziekte (phytophthora)

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Nieuwe aardappel resistent voor aardappelziekte (phytophthora)

Aardappelplant.png
Aardappelplant.png (176.32 KiB) 761 keer bekeken
Het Wageningse biotechnologiebedrijf Solynta is erin geslaagd in twee jaar tijd een dubbele resistentie tegen phytophthora (aardappelziekte) in te bouwen in aardappelen. Bij de traditionele veredeling duurt dat tien tot vijftien jaar. En dan gaat het vaak om enkelvoudige resistenties, die gemakkelijker doorbroken worden door phytophthora.
 
Het veredelingsbedrijf verwacht over vier jaar een commercieel interessant ras op de markt te zetten, met een hoge resistentie tegen de aardappelziekte. Solynta kweekt aardappelen uit diploïde homozygote ouderlijnen. Dat zijn aardappelen met twee paar chromosomen en een kleine genetische variatie. Dat wijkt af van de gangbare aardappelveredeling, die werkt met tetraploïde aardappelen (vier paar chromosomen) uit heterozygote ouderlijnen.
 
In 2015 kruiste Solynta hun beste ouderlijnen met verwante aardappelsoorten die een resistentie-gen hadden tegen phytophthora, zegt Pim Lindhout, hoofd R&D bij het veredelingsbedrijf. “Hybriden hebben twee ouders, en door in iedere ouder een andere resistentie in te kruisen en daarna deze resistente ouders te kruisen, hebben we nu hybriden gemaakt met twee resistentiegenen tegen phytophthora. Dat is waar we zo enthousiast over zijn, dat we in twee jaar een sterke resistentie tegen de aardappelziekte kunnen inkruisen. We hebben de aardappelen dit seizoen getest op phytophthora-resistentie op speciaal aangelegde proefvelden in Wageningen. De resistentie is overduidelijk aanwezig.”
 
Lees verder op Boederij.nl...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Nieuwe aardappel resistent voor aardappelziekte (phytophthora)

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer