Witte wijn

Moderator: Rhiannon

Berichten: 10

Witte wijn

Wat gebeurt er met witte wijn die vervrozen is geweest?

Ik had per ongeluk een fles witte wijn in het voorvriesvak gestopt om deze sneller te laten afkoelen.

Door onvergetenheid is deze fles wijn blijven liggen gedurende een 4tal uur en was deze helemaal vervrozen.

De wijn is intussen ontdooit en ik zie in deze fles nu een soort wemeling.

Heel spectaculair, maar ik had graag geweten hoe deze wemeling hier in terecht komt.

IK vrees dat deze wijn niet meer te drinken zal zijn? of toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Witte wijn

Volgens mij is de wijn nog drinkbaar.

Ik vind 'vervrozen' trouwens wel een grappig woord, is dat iets typisch Nederlands voor 'bevroren'?

Berichten: 10

Re: Witte wijn

Drinkbaar, dat zal waarschijnlijk wel.

Maar ik dacht dat er misschien wel iets speciaals met die wijn is gebeurd.

'Vervrozen' , gebruiken wij in West-Vlaanderen nogal veel :roll:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Witte wijn

Ik vind 'vervrozen' trouwens wel een grappig woord, is dat iets typisch Nederlands voor 'bevroren'?
Deze oer-Hollander kan je vertellen dat dat zeker geen Nederlands woord is.

Had trouwens niet gedacht dat de verschillen in Vlaanderen zo groot zouden zijn dat de 1 het veel gebruikt en de ander er nog nooit van heeft gehoord...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Witte wijn

TD! lijkt me geen Vlaming. Vervrozen is in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen ook wel gebruikelijk. Maar nou die wemeling nog, :roll: want daar ging het om. Dat is wel voor mij een nieuw woord, maar ik kan mij prima voorstellen wat bedoeld wordt. Dialect wordt genetisch doorgegeven misschien (???) .

Ik zou toch denken dat er een of andere chemische reactie plaatsgevonden moet hebben om een troebeling (eigen vertaling, Van Dale geeft dit woord alleen in verband met een kleurenspel) te veroorzaken. Lijkt me iets voor scheikunde....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Witte wijn

een soort emulsie?? of een wolk?? of een neerslag??
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Berichten: 10

Re: Witte wijn

geen neerslag, het is precies alsof je er strepen of hoe kan ik het anders omschrijven in zweven.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Witte wijn

Stel u in dienst van de wetenschap en drink!
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 10

Re: Witte wijn

je kan de 'strepen' waarvan ik eerder sprak, vergelijken met ongeveer hetzelfde verschijnsel als dat wat je krijgt als je bv in een glas Witte Martini een Ijsblokje legt.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Witte wijn

Wat gebeurt er als je even goed schudt? En daarna, als je hem weer een tijdje laat staan?
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 10

Re: Witte wijn

als je voldoende schud is het fenomeen verdwenen,

maar ik heb wel gemerkt toen ik begon te schudden dat de lijnen van onderaan de fles ontstaan. Presies of ze liggen op de bodem van de fles te wachten tot je ze door elkaar schud en dan verdwijnt het fenomeen. Er blijven enkel maar luchtbelletjes in de fles over.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Witte wijn

Waarschijnlijk komt het doordat bij het bevriezen het ijs de neiging heeft om opgeloste stoffen naar buiten te persen waardoor er lokaal een verhoogde concentratie ontstaat van die stoffen. Dit geeft optische effecten zoals met een ijsklontje in een (zoet) drankje. Even schudden laat de stoffen vervolgens weer goed oplossen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 10

Re: Witte wijn

zal dit invloed hebben op de smaak van de wijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Witte wijn

Tsja.. Proberen lijkt mij de beste manier om dat te testen. Ik denk het haast niet, maar wijnkenners zeuren altijd overal over dus ik zou het niet durven zeggen.. :roll: :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 10

Re: Witte wijn

in ieder geval bedankt voor het antwoord.

De smaak dat laat ik je zo snel mogelijk weten.

Reageer