[overig] Vanaf hoeveel waardes is gebruik van standaardafwijking significant?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Vanaf hoeveel waardes is gebruik van standaardafwijking significant?

Hoi,
 
Momenteel ben ik met mijn afstuderen bezig. 
 
Tijdens mijn onderzoek heb ik standaardafwijking gebruikt. 
 
Echter vraag ik me nu af vanaf hoeveel waardes de gebruik van standaardafwijking "handig" kan zijn?
 
Normaliter weet ik dat bij statistiek vanaf 10 waardes een gemiddelde of variatie, etc nuttig informatie geven.
 
Ik gok dat dit ook voor standaardafwijking geldt, maar ik zou het erg op prijs stellen als iemand anders dit kan bevestigen of niet...
 
Graag jullie reacties. Alvast bedankt.
 
Groet,
 
OOS

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vanaf hoeveel waardes is gebruik van standaardafwijking significant?

Voor hoeveel het ''handig'' is lijkt me moeilijk te zeggen het is maar wat je er mee wilt.
 
Normaal wordt de standaard deviatie gebruikt om een betrouwbaarheidsinterval op te stellen.
 
Maar daar je niet vermeldt waar je de waarde voor gebruikt hebt, is er niet veel meer over te zeggen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 3

Re: Vanaf hoeveel waardes is gebruik van standaardafwijking significant?

Beste Tempelier,
 
Bedankt voor je snelle reactie. 
 
Mijn onderzoek gaat over componenten onderhoud doorlooptijd waarbij er bij sommige componenten een groot verschil is tussen geplande doorlooptijd en werkelijke doorlooptijd. 
 
Sommige componenten zijn 1, 2, 3, keer onderhouden, waarbij andere componenten 23 keer zijn onderhouden in dezelfde periode. 
 
Ik ben van plan standaard deviatie (SD) te gebruiken om inzicht te geven over de spreiding van de onderlinge onderhoudsdoorlooptijden. 
 
Bijvoorbeeld voor 1 component die 23 keer is onderhouden en een hoge SD heeft kan ik een uitspraak over doen. 
 
Maar (zoals boven vermeld) sommige componenten zijn 2 of 3 of 4 of 5 keer onderhouden. Daarom zou ik graag willen weten vanaf hoeveel waardes gebruik van SD een waardevolle uitspraak bied. 
 
Persoonlijk gok en twijfel ik nu tussen 3 waardes en 10 waardes. Hieronder leg ik dit uit:
- 3 want dan is mijn onderzoeksreikwijdte breed en daardoor een interessante onderzoek. En omdat ik weet dat men bij statistiek minimale 3 metingen als minimale grenswaarde beschouwen om ergens een uitspraak over te doen. 
- 10 omdat ik weet dat bij statistiek een uitspraak over 10 metingen minimale grens waarde is om een uitspraak betrouwbaar aan te nemen. 
 
Ben benieuwd of jij hier iets over weet of een stukje over kunt vinden. Want ik heb er naar gezocht maar niet gevonden. 
 
BEDANKT
 
Groet,
 
OOS

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Vanaf hoeveel waardes is gebruik van standaardafwijking significant?

Zover ik het begrijp is dit wat je nodig hebt:
 
1. De T-verdeling, die een betrouwbaarheid geeft van het gemiddelde.
2. De Chi-kwadraat verdeling voor een betrouwbaarheid van sigma.
 
PS.
Bedenk wel dat deze verdelingen aan de normale verdeling zijn gekoppeld.
Nu neigen de meeste verdelingen bij veel steekproeven hier wel naar bij veel metingen.
Bij weinig metingen kan er wat verschil optreden, dus gewoon niet te veel decimalen in het eind antwoord geven.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 3

Re: Vanaf hoeveel waardes is gebruik van standaardafwijking significant?

Ik ga voor minimaal 3 waardes en zal de T-verdeling zeker meenemen!!
 
Bedankt!!!

Reageer