Luchtstroom om te voorkomen dat er onderdruk in een tank ontstaat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Luchtstroom om te voorkomen dat er onderdruk in een tank ontstaat

Hoi,
 
Ik zit met het probleem van een vuilwatertank aan boord van een plezierjacht welke door een walinstallatie (pomp) leeg kan worden getrokken. Het gaat om een rvs tank met ongeveer 80l inhoud. De walinstallatie heeft doorgaans een opbrengst van 60l/min. 
De diameter aan de zuigkant van de pomp is 34mm en er is een ontluchting met een diameter van 16mm. 
 
Nu heeft mijn vraag betrekking op de luchtsnelheden welke bij de ontluchting zullen ontstaan als de tank wordt leeggehaald met zo'n soort pomp. De tank zal in 1m20s tijd leeggezogen worden. Dit zou betekenen dat er door de ontluchting in dezelfde tijd eenzelfde hoeveelheid lucht moet stromen om er voor te zorgen dat er geen (grote) onderdruk in de tank ontstaat. Volgens mijn berekeningen komen we dan uit op een luchtsnelheid rond 4,9 m/s. 
 
Mijn vraag is of deze luchtsnelheid een aannemelijke luchtsnelheid is en of er diagrammen/tabellen zijn waar ik dit in kan vinden. 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Luchtstroom om te voorkomen dat er onderdruk in een tank ontstaat

Plaats eens een schets van die ontluchting met alle afmetingen, pijplengte, afsluiter, bochten, et cetera.

Berichten: 3

Re: Luchtstroom om te voorkomen dat er onderdruk in een tank ontstaat

Afbeelding
 
Ik zal van de ontluchting zelf nog de waardes opzoeken maar hier een schets van de totale situatie.

Berichten: 3

Re: Luchtstroom om te voorkomen dat er onderdruk in een tank ontstaat

Ik heb aan boord nog eens goed gekeken. De ontluchting is een flexibele slang van zo'n 3m welke aan de zijkant van de tank een bocht van 90 graden maakt. Daarna is hij is een rechte lijn doorgetrokken naar de buitenkant van de boot. Er zitten geen afsluiters o.i.d. tussen. De straal van de bocht was lastig te meten maar deze zal ongeveer 0.5m zijn geweest.
 
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Luchtstroom om te voorkomen dat er onderdruk in een tank ontstaat

Er is op dit forum al vaker geschreven hoe de drukval te berekenen over een leiding met bochten, et cetera.
 
Je hebt te maken met de weerstand van de leiding (slang) welke mede afhankelijk is van de Moody frictiefactor f en de weerstand van de bochten, inlaat, inlaat, et cetera, welke afhankelijk is van hun k-waarde. De methode geldt zowel voor gas als vloeistof.
 
Lees bijvoorbeeld: https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/199311-max-flow-van-water-door-110mm-buiscommunicerende-vaten/#entry1058927
 
Of gebruik de zoekfunctie van dit forum om te zoeken naar Moody.
 
Probeer het eerst eens zelf te berekenen, lukt dat niet dal zal ik later helpen.

 

Reageer