Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 5

Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Mijn oude kookplaat heeft een witte stekker 5 polig.
Mijn nieuwe kookplaat heeft 5 aansluitdraden.
Hiervan zijn zwart en bruin en
                    grijs en blauw      
samengevoegd. zie foto!
 
Ik moet dus de draden los van elkaar halen en dan als volgt aansluiten? zie foto's!!!
 
  moet nu  L2  zwart(aansluitsnoer)   aan L2 zwart (stekker)  ?
                 N    grijs  (aansluitsnoer)   aan L3 zwart (stekker)  ?
                 aarde aan aarde
                 blauw O aan blauw N
                 bruin L1  aan blauw L1
 
Ik weet het niet meer.
 
groet Ap
 
PS, 
IMG_29431.jpg
IMG_29431.jpg (166.38 KiB) 6350 keer bekeken
       
IMG_29441.jpg
IMG_29441.jpg (97.53 KiB) 6346 keer bekeken
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

staat er geen schema op jouw kookplaat?
normaal moet je daar de drie fasen samenleggen, jouw fasedraad "uit de muur" daarop aansluiten, 
verder PE op PE en blauw op blauw.
 
Maar indien je niet zeker bent, even (laten) uitmeten vooraleer je onherstelbare schade aanricht!
 
edit: even naar de sticker op de nieuwe kabel gekeken, er moet dus steeds 230VAC staan tussen beide fasedraden en blauw+grijs.
Beide fasedraden kun je dus op dezelfde fasedraad "uit de muur" aansluiten, maar waarschijnlijk is de zekering/bekabeling niet zwaar genoeg daarvoor.

Berichten: 12.262

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Ik zou allereerst eens gaan meten (met een goed geisoleerde multimeter) welke spanningen je tussen de diverse contacten van de contactdoos hebt. 
 
Grofweg kan zoiets 3-fase zijn, of 2 x 1 fase. 
 
Bij een 3-fase aansluiting zul je tussen bepaalde contacten ca 400 volt meten, bij 2x2 fase nooit meer dan ca 230 volt tussen welke contacten dan ook. 
 
Dit is gevolg van een vrij idioot systeem waarbij men dezelfde stekkers met 5 pinnen gebruikt voor compleet andere situaties:
 
- aarde, 3 fasen, en 1 nul
- aarde 2 fasen, en 2 nullen (feitelijk gewoon 2 normale wcd's in 1 connector gepropt)
 
Deze zijn zeker niet onderling uitwisselbaar!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Begin eens te kijken wat voor zekering(automaat) er in de meterkast zit. Is dat een 3-fasen automaat of 2 gekoppelde 1-fase automaten?
Kijk ook eens naar de kWh meter. Aan het type kan je zien of je een 1-fase- of een 3-fasen aansluiting hebt.

Berichten: 5

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

foto's van..
hele meterkast
detail kookplaatmeter
opschrift oude kookplaat
label aan de nieuwe aansluitkabel hierbij gaat het om elke aansluiting op de stekker... L3? 
label aan de nieuwe aansluitkabel
sticker onder de oude kookplaat
 
Anders toch maar 70 euro uitgeven voor elektricien?
 
Bijlagen
IMG_29473.jpg
IMG_29473.jpg (271.58 KiB) 6330 keer bekeken
IMG_29521.jpg
IMG_29521.jpg (92.83 KiB) 6330 keer bekeken
IMG_29511.jpg
IMG_29511.jpg (67.84 KiB) 6330 keer bekeken
IMG_29501.jpg
IMG_29501.jpg (123.46 KiB) 6330 keer bekeken
IMG_29451.jpg
IMG_29451.jpg (126.56 KiB) 6331 keer bekeken
IMG_29461.jpg
IMG_29461.jpg (141.36 KiB) 6331 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Zo te zien heb je inderdaad een 3-fasige fornuisgroep. 
De sticker op de oude kookplaat zegt niks, het gaat om de nieuwe. Zit daar ook zo'n sticker op? Wat is merk en type van die plaaat?

Berichten: 5

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Het is een Bosch 
fotoplaatje onderkant nieuwe kookplaat
Bijlagen
IMG_29531.jpg
IMG_29531.jpg (119.73 KiB) 6329 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Ah... een 220 [V] systeem dus. Dan is het niet een drie-fasen ding.. Dan zou ik blauw en grijs (N) samengevoegd houden, en zwart en bruin (L) ook. Kijk in de meterkast of er een zekering in zit die meer dan 6600 [W] / 220 [V]= 30 [A] kan hebben.
 
Bij de wandkontaktdoos zou ik even meten wat de fase is, en wat de nul is. Stel dat de fase (L) links zit: dan zorgen dat bij de aansluiting in de stekker ook de fase (L) links zit, en de nul (N) rechts..
 
 
En als je de oude stekker met 5 pinnen wilt gebruiken, bij de oude wandkontaktdoor, die met 5 gaten:
 
meet in welke gaten fase (L) zit, en in welke gaten nul (N). Dan zorg je dat het ook zo is in je stekker.
Wat ik zo kan zien is je eigen schema goed.
Eigenlijk moet je je -voor je nieuwe situatie- dus niets aantrekken van hoe de oude draden aan de oude stekker waren aangesloten.

Berichten: 5

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Fijn dank je 
Ik ga straks eens het een en ander uitzoeken
nogmaals dank
 
mvg Ap

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

6600W op 1 fase gaat niet lukken. 

​Hij moet verdeeld worden over 2 fasen. Hoe dat moet, daar ben ik nog niet achter. Het maffe is dat ik voor Bosch kookplaten wel gebruikershandleidingen vind, maar geen aansluitschema's. Is er geen papieren handleiding bij waar dat in staat? Of een sticker bij het aansluitblok?

Berichten: 12.262

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Als het geschikt is voor zowel enkelfase als driefase heb je inderdaad een aansluitschema nodig. 
 
Bij enkelfase heb je 2 fasedraden en 2 nuldraden, die op dezelfde fase zitten (dus 230v tussen fase en 0, 0 volt tussen beide fasedraden, 0 volt tussen beide nuldraden). 
 
Bij driefase heb je 3 fasedraden en 1 nuldraad, met 230 tussen iedere fase en nul, en 400 tussen de fases onderling. Het kan trouwens zijn dan met maar 2 fases heeft aangesloten die echter wel verschillend zijn (dus met 400 volt ertussen). Een fornuis kan zo gebouwd zijn dat het daarmee kan omgaan, feitelijk zitten gewoon 2 van de 4 kookplaten dan op 1 fase en de andere op de andere fase of iets dergelijks. In dat geval heb je echter wel 2 nuldraden nodig!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Nee hoor, als de kookplaten gesplitst kunnen worden kan je ze over 2 fasen verdelen en dan is er maar 1 nuldraad nodig. 
Maar om zeker te weten wat er allemaal mogelijk is heb je toch echt het aansluitoverzicht nodig wat de fabrikant voor dit type aangeeft.

Berichten: 12.262

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Ik ben daar toch niet zo zeker van, maar het valt wel uit te rekenen natuurlijk. 
 
Als je iets inschakelt tussen 1 fase en nul, en tegelijkertijd iets tussen de 2e fase en nul zal een deel van de stroom tussen de fasen lopen, en een deel via de nul. Is het zo dat dit in alle mogelijke combinaties geen stroom door de nul oplevert die groter is dan via 1 van de fasen?
 
Op zich wel een interessant theoretisch vraagstuk - ik heb het nooit zo uitgeplozen gezien je meestal ofwel 3 fasen hebt ofwel slechts 1. 
Victory through technology

Berichten: 270

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Aansluitschema 3 zou moeten werken, 2 fases met één nul.

Maar ik weet niet zeker of dit is toegestaan in Nederland volgens de regelgeving.

Aansluitschema 5 is 3 fases met een nul en dat mag wel.

Aansluitschema 6 is de kookgroep variant, dan moet er een andere automaat toegepast worden en de kleuren van de bedrading kloppen zeer waarschijnlijk niet.

Of is dit schema van je oude kookplaat??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Help Van 3 polige naar 5 polige stekker

Benm schreef: Ik ben daar toch niet zo zeker van, maar het valt wel uit te rekenen natuurlijk. 
Het is veel simpeler om het uit te tekenen. Teken de vectoren van de fasestromen en kijk naar de vectorische som. Dan zie je dat de nulstroom nooit groter kan worden dan de grootste fasestroom.
 
Maar we wachten nog steeds op de aansluitvoorbeelden van de nieuwe kookplaat. Dan kunnen we er pas iets concreets over zeggen.

Reageer