[overig] Informatie bias?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

Informatie bias?

Hallo,
 
Vanuit mijn opleiding heb ik een opdracht gekregen waarbij ik een onderzoek moet verrichten d.m.v. wetenschappelijk artikelen bestuderen.
Nu hebben twee van artikelen dezelfde database gebruikt. Is er dan sprake van informatiebias? Of welke invloed heeft dit op de kwaliteit van mijn onderzoek?
 
Groet,
 
Didi

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Informatie bias?

zonder meer over de specifieke artikelen te weten is er weinig over te zeggen. Kijken de artikelen naar verschillende aspecten, of juist dezelfde? En als ze naar dezelfde aspecten kijken zijn de conclusies hetzelfde of juist verschillend? Als ze verschillend zijn waar komen deze verschillen dan vandaan?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 22

Re: Informatie bias?

Bedankt voor je antwoord. Het ene artikel gaat over dakloze zwangeren en het effect op de baringsuitkomsten en bij het andere artikel zijn er 3 groepen vrouwen: dakloze met een speciale ondersteuning, daklozen zonder die ondersteuning en zwangere vrouwen met een huis. 
 
Kan ik dan zeggen: In de studies (4,6) is gebruik gemaakt van dezelfde database. Hoewel de data hetzelfde is, werden bij beide studies (4,6) random zwangeren geïncludeerd voor de studie en de doelen van de studies  verschillend.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Informatie bias?

De onderzoeksvragen zijn verschillend, dus ja dat kan je inderdaad zeggen. Dat er van dezelfde database gebruik wordt gemaakt moet je natuurlijk wel in ogenschouw nemen als je een argument wilt maken aan de hand van beide studies. Je neemt aan dat de database correct is. Idealiter zou je natuurlijk twee aparte databases hebben gehad. 
"Meep meep meep." Beaker

Reageer