Composieten met Langevezels

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Composieten met Langevezels

Beste mede mensen,
 
Ik doe een opdracht voor school waarin ik een composiet moet produceren met lange vezels. Het probleem is echter wanneer ik de lange vezels verdeel er altijd ruimtes over blijven aan de buitenkanten in de mal omdat de vezels niet allemaal exact dezelfde lengte hebben. Dit is verduidelijkt weergegeven in de bijgevoegde figuur. Ik heb al geprobeerd om de ruimtes op te vullen met korte vezels maar dit gaf niet helemaal het gewenste resultaat. Daarnaast heb ik ook geprobeerd om de vezels exact dezelfde lengte te snijden maar dit is geen optie in geval dat het proces opgeschaald zou moeten worden. En ook heb ik geprobeerd vezels verticaal en horizontaal in de mal te plaatsen maar dit is geen opties wanneer er kleine blokjes van geperst moeten worden.
Het composiet is een composiet van een hars en vezels die geperst wordt bij hoge druk en hoge temperatuur zodat de hars uithard.
Heeft iemand misschien nog ideeën hoe ik de randen kan opvullen?
 
Met vriendelijke groet,
Piet 

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Composieten met Langevezels

Beste Pietde1ste,
 
Helaas zie ik geen bijgevoegd figuur. Als je nog hulp zoekt zou ik graag het figuur willen zien  ;) .
Er zijn verschillende opties. Maar om te kijken welke van toepassing is, is het figuur wel handig. Ook om te zien wat voor vezels je precies gebruikt. 
 
M.imi 

Berichten: 863

Re: Composieten met Langevezels

Ik neem aan dat dit is om een zo sterk mogelijk copensiet te produceren.
ik heb overigens geen enkele ervaring met de techniek van het maken van compensiet
lange vezels zijn volgens mij ook nog steeds vrij kort
 
 
het hangt het er natuurlijk ook vanaf waar je de sterkte het meeste nodig hebt
ik neem even een ligger op twee steunpunten als uitgangspunt
 
Stel dat je de vezels in matten prefab en ze dan op elkaar stapelt steeds om en om tegen de linker en de rechterkant van de mal
dan kan je de einde toch gewoon maken met een 50% vulling zonder dat dit nadelig is voor de sterkten of zie ik dat helemaal fout
 
principe.png
principe.png (370.86 KiB) 686 keer bekeken

Berichten: 16

Re: Composieten met Langevezels

Het project is afgelopen januari al afgerond helaas. En apart dat het document niet was bijgevoegd. Het figuur ziet er uit als het figuur van boertje125 het was echter een recht hoekige mal en de vezels waren niet allemaal dezelfde lengte. Dat was ook het probleem boertje125 aangezien de vezels niet allemaal dezelfde lengte hadden konden we het product niet aan allekante exact even sterk makem en kwamen we erachter dat meestal aan de zijkanten een heel stuk minder vezels aanwezig waren en het product ook een stuk zwakker was. We hebben dit proberen op te lossen doormidden van de randen aan te vullen met korte vezels echter gaf dit niet het gewenste resultaat. Ook heb we geprobeerd vezels horizontaal en verticaal te plaatsen maar dit zorgde ervoor dat de hars niet goed overal hechte en de vezels ook niet goed aan elkaar hechte.

Berichten: 863

Re: Composieten met Langevezels

Dat heb ik niet 1-2-3 doorgehad

geen oplossing gevonden dus jammer
 
uit nieuwsgierigheid hoe lang waren de lange vezels aangezien ze normaal niet al te lang zijn

Reageer