Springen naar inhoud

Poly furfuryl alcohol


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Pietde1ste

    Pietde1ste


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 september 2017 - 09:12

Beste mede mensen,

 

Ik doe een onderzoek naar furaan hars oftewel poly furfuryl alcohol. Dit is een thermohardend polymeer die uithard bij een temperatuur bij ongeveer 110 graden Celsius. Het probleem is echter wanneer er nog water in de hars zit deze er uit komt. Nu kan de temepratuur van de uitharding worden verlaagd omdat de polymerisatie van furfuryl alcohol zuur gekatalyseerd. Door zuur toe te voegen kan de reactie worden verlaagd maar deze reactie is echter wel zeer exotherm.

Weet iemand misschien welk zuur ik het beste toe kan voegen en welke hoeveelheid zuur om de uithardings temperatuur na ongeveer 70 graden Celsius te krijgen? 

Op internet is hier namelijk bijna niks over te vinden omdat er nog weinig onderzoek naar is gedaan.

 

Met vriendelijke groet,

Piet 


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11176 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 september 2017 - 18:19

Een katalysator verandert alleen de kinetiek van een reactie, niet de thermodynamica. Wat voor zuur je ook toevoegt, de reactie blijft exotherm. Je zult dus warmte moeten afvoeren.


#3

Marko

    Marko


  • >5k berichten
  • 9440 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 september 2017 - 18:43

Ik vraag me af of je er mee geholpen bent als je de uitharding bij lagere temperatuur doet, maar je zou het eens kunnen proberen met 0.5 tot 1% para-tolueensulfonzuur, misschien is minder ook prima. En anders zinkchloride, boorzuur, probeer maar wat. Geen ervaring met deze hars. De optimale samenstelling is sowieso altijd een kwestie van uitproberen.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum


#4

Pietde1ste

    Pietde1ste


  • 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 september 2017 - 07:40

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb vandaag ook nog een gesprek met een leraar die veel over dit soort harsen weet. Maar dan zal ik wat gaan proberen.






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures