Springen naar inhoud

Hypercapnie (Casus)

• Log in om te kunnen reageren

Johanny

Johanny

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 september 2017 - 18:52

Hallo,

Ben nieuw hier en gelijk maar een vraag op het forum gooien :) 

Het betreft een jongen van 17 jaar (licht verstandelijke beperkt met een iq van 52). Lengte 177 Gewicht 59 kilo. Gediagnoseerd met Hypercapnie waarvoor nachtelijke Cpap beademing.
Vandaag bloed geprikt via oorlel (Uitslag gemeten met POC (i-STAT))
De volgende waardes kwamen hieruit:

Zuurgraad (Art.) 7.37 - 7.45                                                   7.42

Koolzuurspanning (Art.) mm Hg 35 - 45                              45

Zuurstofspanning (Art.) mm Hg 70 - 100                             97

Actueel Bicarbonaat (Art.) mmol/L 22.0 - 29.0                    29.0

Base Excess (Art.) mmol/L -3.0 - 3.0                                    5.0

​Hoe kun je dit het beste interpreteren.  Alle waardes zijn goed (welliswaar op het randje maar toch) Verbaas me dan wel enorm over de Base Excess die 5 is. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?? (geen koude oorlellen)

Groetjes,

Johanny

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10912 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2017 - 02:17

Wat wil je precies beoordelelen, in de zin van welke klachten wil je oplossen?

Overigens lijkt me een IQ van 52 wel wat meer dan 'licht verstandelijk beperkt'. Ik weet niet met welke test ze dat gemeten hebben, maar voor zover ik weet geven geaccepteerde iq testen nooit dergelijke lage waardes aan - het is niet meer dan je kan verwachten dan van compleet random antwoorden invullen. 

Victory through technology

Johanny

Johanny

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 september 2017 - 08:20

Het is met name het interpreteren van de bloedwaardes. Kunnen deze klachten veroorzaken (extreme moeheid, bleekheid, hoofdpijn) of zouden de symptomen ergens anders vandaan komen. En kan men spreke van een Alkalosis (acute respiratory of Metabolic Alkalosis). 

Een IQ van 52 staat in de status omschreven als licht verstandelijk beperkt (persoonlijk vind ik 1 een IQ test een moment opname en 2 het is meer een indicatie van hoe andere mensen met de patiënt dienen om te gaan... een jongen ogend als 17 jaar maar absoluut niet zo benaderbaar..  )

The artist

The artist

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 oktober 2017 - 13:38

Volgens mij is de BE (Base overmaat) gewoon verhoogd omdat het een (volledig) metabool gecompenseerde respiratoire acidose betreft, basen worden vrijgezet om het zuur te bufferen. 

Veranderd door The artist, 18 oktober 2017 - 13:39

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2017 - 22:55

Respiratoir gecompenseerde metabole alkalose (pH is relatief hoog, nog wel normaal, maar vrij hoog) en zowel HCO3 als pCO2 verhoogd. De verhoogde BE is een maat voor hoeveel zuur toegevoegd zou moeten worden om de pH bij normocapnie te normaliseren en past dus bij een metabole acidose (er is een positieve hoeveelheid zuur nodig om het HCO3-overschot te neutraliseren).

De bloed-pH laat zich overigens eenvoudig berekenen met de Henderson-Hasselbalch-vergelijking:

pH = pKa + log([HCO3]/[CO2]) = 6,1 + log([HCO3]/(0,03pCO2))

Toename van HCO3 (e.g., door braken of door hypovolemie) wordt gecorrigeerd door CO2-retentie (hypoventilatie).

[mod] graag gebruik maken van onze sub- en superscript functies. Ik heb dit bericht reeds aangepast [/mod]

Veranderd door ArcherBarry, 03 november 2017 - 23:47

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures