gewicht vloeistofkolom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

gewicht vloeistofkolom

Hallo,
 
Ik heb onderstaande opstelling:
Een tank (rood vierkant) met een bepaald water niveau. Aan het dak van de tank hangt een schacht (rode pijp naar beneden). In deze schacht zit een ondergedompelde pomp (zwarte cirkel) die aan de schacht hangt (zijgeleiding). De pomp rust niet op de bodem van de tank. Onderaan de pomp is een gap van circa 1 cm voorzien waardoor de vloeistof wordt aangezogen. Zoals je kan zien, hangt de pompschacht aan het tankdak. Deze is bovenaan vastgelast (lasnaden aangeduid met de rode kruisjes).
 
Mijn vraag is als volgt: de lasnaad van de kolom moet uiteraard het gewicht van de pompschacht én de pomp kunnen dragen.
Nu vraag ik me af of deze lasnaad ook het gewicht van de vloeistof in schacht draagt? Of wordt deze vloeistof gedragen door het vloeistofniveau in de tank?
Kan iemand me dit verduidelijken met bijvoorbeeld een krachtenevenwicht.
 
* De druk in de tank is atmosferisch, dus indien de pomp niet zou werken zou de vloeistof in de schacht teruglopen en zou hetzelfde vloeistofniveau in de schacht en de tank bekomen worden. Indien er wél overdruk in de tank zou zijn, wordt de vloeistof in de schacht omhoog gedrukt (nog steeds met de pomp uit)?
--> wordt in dat geval het gewicht van de vloeistof in de schacht gedragen door de vloeistof in de tank en dus niet door de lasnaden van de schacht?
 
* er zich echter onderaan de schacht een voetklep, die fungeert als terugslagklep zodat de schacht niet leegloopt bij uitvallen van de pomp.
 
* moest de pomp nu bovenaan de tank staan (op de plaats van het plusje). Draagt de lasnaad dan nog steeds vloeistof in de schacht?
 
Ik zie nog niet goed waar het gewicht van de vloeistof in de kolom op rust en waardoor ze gedragen wordt. Kan iemand hier verduidelijking in brengen?
 
 
Bijlagen
tekening.jpg
tekening.jpg (14.91 KiB) 404 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: gewicht vloeistofkolom

* er zich echter onderaan de schacht een voetklep, die fungeert als terugslagklep zodat de schacht niet leegloopt bij uitvallen van de pomp.
De vloeistof boven de terugslagklep wordt gedragen door de lasnaad.
Als er druk in de persleiding heerst (bijv. als de pomp loopt) dan levert dat ook een neerwaartse kracht op die door de lasnaad gedragen wordt.
 
De vloeistof onder de terugslagklep wordt, net als de rest van de vloeistof in de tank, gedragen door de tankbodem.

Berichten: 8

Re: gewicht vloeistofkolom

Dank je.
Zou je dit kunnen verduidelijken met een krachtenevenwicht? Indien de pomp loopt, zeg je dat er een neerwaartse kracht wordt uitgeoefend op de lasnaad. Is deze neerwaartse kracht het gewicht van de vloeistofkolom?
 
* Wat indien er geen terugslagklep onder de pomp zit en de pomp loopt? Hoe zit het dan met de krachten?
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: gewicht vloeistofkolom

Als de pomp loopt dan voorkomt de pomp dat vloeistof terug kan stromen, en is vergelijkbaar met een terugslagklep.
 
Wat voor krachten er op de lasnaad zullen werken hangt ook af van hoe de leiding die boven uit de tank komt ondersteund wordt. In het slechtste geval zou het kunnen dat de lasnaad een deel van die leiding plus inhoud moet dragen.
 
Er valt dus eigenlijk niet te zeggen wat de lasnaad zal voelen zonder naar het hele systeem te kijken, inclusief de leiding tot waar die eindigt.

Reageer