Springen naar inhoud

Is er verband tussen g6pd deficienty en mastocytosis.

• Log in om te kunnen reageren

M.A.A.Bergman

M.A.A.Bergman

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2017 - 20:12

Is er verband tussen g6pd deficienty en mastocytosis.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 47725 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 oktober 2017 - 20:16

Opmerking moderator :

verplaatst naar geneeskunde

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8487 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 oktober 2017 - 14:35

Er is een case report waar een mogelijk verband wordt gesuggereerd http://www.jaad.org/...0992-0/fulltext

Los daarvan ben ik me van geen bewijs bewust wat een moleculaire of genetische link waarschijnlijk maakt.

Veranderd door Wouter_Masselink, 12 oktober 2017 - 14:35

"Meep meep meep." Beaker

PhilipVoets

PhilipVoets

• >25 berichten
  • 69 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2017 - 15:29

G6PD-deficiëntie is - zoals de naam al doet vermoeden - het gebrek aan enzym glucose-6-fosfaatdehydrogenase, dat erytrocyten beschermt tegen oxidatieve stress door regulatie van het gehalte aan anti-oxidanten, zoals glutathion. Hierdoor raakt de erytrocyt sneller beschadigd door oxidatieve stress en ontstaat hemolyse. Mastocytose, daarentegen, is de maligne woekering van mestcellen (een heel ander type cel dan de rode bloedcel of erytrocyt), meestal als gevolg van een mutatie in het c-Kit-gen (een membraanreceptor), en dit houdt niet direct verband met G6PD-deficiëntie. Natuurlijk is een aangeboren genetisch defect aanwezig in het DNA van alle lichaamscellen, maar het zal slechts in een specifieke, gedifferentieerde celpopulatie klinisch tot uiting komen. Er bestaat volgens mij wel een link met AML, meen ik, maar het moleculair mechanisme is niet duidelijk. 

Groeten,

Philip

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures