[scheikunde] Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

Hallo!
Ik heb een vraag over scheikunde naar aanleiding van een proefje (zeep maken).

De vraag luidt als volgt:

Tijden het uitzouten wordt alle zachte zeep omgezet in harde zeep.

Een verzadigde NaCl-oplossing wordt gemaakt door 360 g NaCl op te lossen in 1kg water (volgens Binas tabel 45B). De dichtheid van deze verzadigde NaCl oplossing is gelijk aan 1,20 gram per mL.

De gemiddelde molmassa van de harde zeep is 3,0x10^2 g/mol.
Bereken hoe groot de overmaat NaCl was bij de vorming van de harde zeep, uitgaande van 5,0 g vet.
 
Ik heb geen idee waar ik moet beginnen, kan iemand mij helpen/hint geven?  :?
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

Het begint bij de reactievergelijking, maar daarna zou ook wel fijn zijn te weten bijvoorbeeld hoeveel zoutoplossing is gebruikt. Want 360 g NaCl staat niet in een reële verhouding tot 5 g vet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

Je hebt het over het omzetten van zachte zeep in harde zeep door middel van uitzouten. Wat voor gegevens heb je over de zachte zeep?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

Er is 25ml verzadigde NaCl bij gedaan,verder geen info over de zachte zeep

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

Jerom101 schreef: Er is 25ml verzadigde NaCl bij gedaan, verder geen info over de zachte zeep
Als je weet dat deze verzadigde NaCl oplossing een dichtheid heeft van 1,20 gram per mL, hoeveel g NaCl is er dan toegevoegd? Hoeveel  g NaCl kan er met 1 mol zachte zeep tot 1 mol harde zeep reageren? 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 6

Re: Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

Heb je inmiddels al een antwoord gevonden? Ik zit met exact dezelfde vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe bereken je de overmaat NaCl bij de vorming van harde zeep?

@judeska, begin dan eens met in te gaan op de tip van Mathfreak, dan rolt de wagen vanzelf verder
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer