Springen naar inhoud

Google liegt en bedriegt! (mbt exacte wetenschap)

• Log in om te kunnen reageren

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 oktober 2017 - 12:39

Je geeft Google de schuld, maar als het werkelijk zo zou zijn dat Google geen goede zoekmachine is, verklaar dan eens waarom dit:

1) Google – 72.48%
2) Bing – 10.39%
3) Yahoo – 7.78%

wereldwijd de top 3 is? Als er werkelijk dubbele bodems zijn en Google bedriegt de zaak dan zijn er wel een onwaarschijnlijk hoog aantal mensen (ook met een hoge opleiding) die er in trappen.

Die percentages zeggen niet zoveel over kwaliteit natuurlijk, belangrijke factor:

- vrijwel alle android telefoons zoeken standaard via google

- iphones zoeken via google (en google betaalt apple daar fors voor)

Bing is de default zoekmachine voor windows machines, sommige mensen houden dat zo. 

Bovendien levert het in de meeste alledaagse situaties heel aardige resultaten op, maar als je naar technische of wetenschappelijke zaken gaat zoeken dan kom je ontiegelijk veel onzin tegen. Je zult zeker zaken vinden die gewoon onjuist zijn (bijv dat een of ander homeopathisch middel een ziekte geneest, de aarde slechts 6000 if een miljoen jaar oud is, etc). Belangrijk is te kijken WIE iets schrijft, en beweringen zeker niet ongezien voor waarheid te nemen. 

Victory through technology

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 436 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2017 - 14:51

Het gaat er om dat er ongeacht op welk device je dat doet de meeste mensen Google gebruiken en dat als alles wat Google je voorschotelt bedrog zou zijn dit aantal geleidelijk aan minder zal worden (en nu zou zijn). Of denk jij dat iedereen die de meest gebruikte zoekmachine kiest naïef is?

Als ik b.v. een android zou hebben en ik merk dat Google mij bedriegt dan kies ik dus een andere zoekmachine. Dat geldt dus ook voor Bing. En zolang men tevreden is over Bing gebruikt men geen Google maar zou Bing de zaak bedriegen dan stappen veel mensen dus ook over. De keuze voor de zoekmachine is op twee criteria bepaald: gebruiksgemak en resultaat.

En of iets onzin is hangt van de gebruiker af. Ik geloof niet in homeopathie of het scheppingsverhaal dus ik zoek er nooit op tenzij ik iemand dwars wil zitten op een forum. Maar zou ik er wel in geloven dan was het voor mij dus geen onzin.

"Die percentages zeggen niet zoveel over kwaliteit natuurlijk"

Nee want dat wordt bepaald door de gebruiker, niet door de zoekmachine. De zoektermen bepalen de kwaliteit van het resultaat niet de zoekmachine zelf. Typ je redelijk alledaagse zoektermen in of wetenschappelijke termen die een stevig fundament hebben dan krijg je een aardig betrouwbaar resultaat maar worden je termen wat obscure dan kun je er niet zeker van zijn dat het klopt. Dat ligt dus niet aan de zoekmachine maar aan wat je intypt. En in het geval van medische zaken kun je natuurlijk beter kiezen voor een site uit de resultaten van b.v. de vereniging van huisartsen dan een blog van een huisvrouw.

Zou Google echter de resultaten zelf beïnvloeden qua inhoud (dát zou bedriegen zijn i.p.v. slechts het resultaat tonen) dan stond Google niet meer aan de top.

"Bing is de default zoekmachine voor windows machines, sommige mensen houden dat zo."

Inderdaad "sommige" mensen. Windows is het meest gebruikte systeem. Dan zou je verwachten dat Bing aan de top stond. Maar er zit een verschil in van 62%. Dus het overgrote deel van Windows gebruikers gebruikt Google. Zouden die cijfers dan toch iets vertellen?

Veranderd door Bladerunner, 21 oktober 2017 - 15:00

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9765 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2017 - 01:53

Ik denk dat veel windows gebruikers chrome een fijnere browser vinden en daarmee min of meer vanzelf overstappen naar naar google search. 

Niet dat het een slechte zoekmachine is, maar wel iets dat je resultaten uit het verleden bijhoudt en je meer toont van waarop je eerder geklikt hebt en dergelijke, een filter bubble. Dat kan prettig zijn omdat je vooral informatie vindt die aansluit bij je ideeen, maar ook schadelijk omdat je andere informatie mist. Google heeft dit in enige mate, maar bijvoorbeeld bij facebook is het nogal extreem. 

Bovendien heeft google een scala aan services die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn, van de zoekmachine zelf, maps, flights, reviews, ov-informatie en dergelijke. Adblockers doen een deel van die koppelingen verdwijnen, maar je merkt het toch vaak wel. 

Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures