Machinecapaciteit verhogen bij het draadvonken

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Machinecapaciteit verhogen bij het draadvonken

Ik heb binnen mijn bedrijf de opdracht gekregen om de machinecapaciteit in de draadvonkerij te verhogen van 40 uur per week naar 100 uur per week. Nu ben ik eerst een aantal potentiële mogelijkheden aan het zoeken waarmee deze capaciteitsverhoging gerealiseerd kan worden. Momenteel heb ik de volgende mogelijkheden gevonden:
  • Produceren met behulp van mallen waardoor de machine 's nachts op een mal kan draaien
  • Aanschaf van een robot waardoor de productie geautomatiseerd kan verlopen
  • Meer manuren genereren (ploegendiensten)
  • Vervangen van een machine
  • Aanschaf van een extra machine
  • Aanschaf van een machine met robot
Nu kom ik niet verder dan de bovenstaande zes mogelijkheden. Hebben jullie misschien meer ideeën om een capaciteitsverhoging waar te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Machinecapaciteit verhogen bij het draadvonken

Betere bezetting van de machine? Misschien gaat er productietijd verloren bij wisselen van werkstukken.
Ander materiaal waardoor er sneller gevonkt kan worden? Hogere stroom/spanning?

Berichten: 8

Re: Machinecapaciteit verhogen bij het draadvonken

Back2Basics schreef: Betere bezetting van de machine? Misschien gaat er productietijd verloren bij wisselen van werkstukken.
Ander materiaal waardoor er sneller gevonkt kan worden? Hogere stroom/spanning?
 
De betere bezetting zal in combinatie met de mallen gaan. Een ander materiaal is geen optie omdat de producten die gevonkt worden orders voor klanten zijn die dus zelf een materiaal opgeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Machinecapaciteit verhogen bij het draadvonken

Binnen de meeste CAO afspraken zijn er min of meer flexibele arbeidstijd sloten. Dwz dat dagdienst valt tussen 07.00 en 18.00 uur.

Als je een mini ploegendienst instelt van 7 tot 15.30 en van 9.30 tm 18 uur je binnen die tijden van dagdienst blijft.

Andere optie is kijken of je ombouw procedure sneller kan dmv planning, OEE, 5S systemen. Maar dat heeft weinig met natuurkunde te maken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer