Springen naar inhoud

Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

• Log in om te kunnen reageren

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2017 - 00:36

Hoe lang het mee gaat is altijd maar afwachten met die dingen, maar vaak is het eerder de electronica dan de leds die het begeven. Wel geven leds steeds minder licht naarmate ze ouder worden, maar dat gaat geniepig langzaam. Na bijv 30.000 uur zit je nog op 50 of 70% van de originele lichtopbrengst, maar dus wel met minder licht en een lager rendement. Het brandt echter nog wel en gaat niet acuut stuk zoals een gloeilamp. 

Dit soort lampjes zou overigens wel lang mee kunnen gaan gezien het lage vermogen en daardoor lage temperatuur van condensators en dergelijke. 20 jaar kan best bij een paar uur per dag gebruik, maar 20 jaar continu lijkt me stug. 

Victory through technology

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1696 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2017 - 08:43

@ Benn, ach ga daar niet over strijden, hoe lang ze mee gaan. Hopelijk heel lang. Een korte berekening leert dat er ca 22 mA door de LED's gaat. 2 watt/90 V. Pulserende gelijkspanning, dat wel. Die ca 20 mA staat nog steeds in de boekjes, echter eigenlijk zit je dan al op een grens, die de levensduur beïnvloedt. Ik zet vrijwel alle LED's tegenwoordig tussen 1-5 mA.

Eens kijken wat de volgende stap wordt. Kan in principe de ballon er weer aan vast plakken.  Foto's plaats ik later nog wel. 

LiA

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1696 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2017 - 12:17

DSC00181.JPG DSC00182.JPG Hierbij de foto's

Bijgevoegde miniaturen

• DSC00183.JPG

Veranderd door Thionyl, 25 oktober 2017 - 12:36

LiA

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 oktober 2017 - 14:19

De maximale stroom door leds verschilt gewoon per type. Die 20 mA is heel erg vastgeroest, maar stamt ergens uit de jaren 80 voor 5mm leds met amper lichtopbrengst (bruikbaar als indicators, niet als verlichting). Die dingen zaten/zitten in een (electrisch en thermisch) isolerende verpakking en worden gewoon te heet bij meer stroom. 

Bij modernere leds is het een heel ander verhaal: ergens zijn ze soms veel kleiner (tot aan 1x1.2 mm aan toe oid), maar zitten ze ook direct op een printplaat gesoldeerd die warmte afvoert. Uiteraard heb je ook veel grotere die veel mee stroom aan kunnen zolang je het maar koelt. 

Die filamentjes zullen wel wat warm worden denk ik, maar 1 watt per stuk afvoeren lijkt me nog wel haalbaar zonder idioot heet te worden. Als je het ergens in bouwt waar echt niemand er met zn vingers aan kan komen kun je het glas verder achterwege laten, al staat er wel vrijwel de volle netspanning op het geheel... 

boertje125

boertje125

• >100 berichten
  • 235 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2017 - 18:00

elektronica in zijn algemeenheid in niet meer bedoeld om gerepareerd te worden.

5 jaar is erg weinig dan moet hij 20 uur per dag branden om een beetje bij het gemiddelde aantal branduren te komen 35000

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 9751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2017 - 01:16

Voor de leds zelf lijkt me dat reeel, maar wat je soms aan electronica tegen komt in chinese led lampen doet vermoeden dat de leds de aansturing met een veelvoud zullen overleven. 

Bij deze lampjes zal het denk ik wel mee vallen gezien het lage vermogen, maar bij lampen van een watt of 10 zie je soms dusdanig slecht thermisch ontwerp waarbij elco's gewoon opwarmen tot 100 graden of meer. Nu zijn die vaak wel in staat om 105 of zelfs 125 graden te verdragen, maar of je dat moet geloven van een of andere onbekende variant en hoe lang dat dan het geval is is afwachten. 

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1696 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2017 - 11:17

Hoe dan ook, ding is gerepareerd. Maar plak die glazen stolp er gewoon weer op met sec.lijm. Bedankt, iedereen.

LiA

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures