Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

Er sijn mensen die lichaamsdelen vrijwillig amputeren terwijl andere mensen dat helemaal niet willen maar het moeten doen omdat se anders niet blijven leven

das toch eigenlijk niet eerlijk tegenover de mensen die lichaams delen moeten amputeren om te blijven leven terwijl de ander het vrijwillig doet?

ik vind eigenlijk dat dat nie mag

maar wil graag jullie meningen horen

groeten, kroekie

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

Ja, dan kan je ook wel zeggen, sommige mensen hebben lang haar en die laten het in een keer afknippen, da's toch niet eerlijk tegenover de mensen bij wie de haren uit het hoofd vallen (na een chemokuur bijvoorbeeld).

Als het die mensen hun eigen keus is, is er volgend mij weinig schade.

Berichten: 9

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

abortus vs. onvrijwillig kinderloos

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

Ik denk dat de wet in België zulke grove vormen van zelfverminking verbiedt. Waar ik wel zeker van ben is dat een dokter je niet mag helpen, als het zomaar voor de fun is, dus je zal de klus wel in je eentje moeten klaren... Niet gemakkelijk als je bij voorbeeld een arm wil amputeren.

Berichten: 46

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

kroekie schreef:Er sijn mensen die lichaamsdelen vrijwillig amputeren terwijl andere mensen dat helemaal niet willen maar het moeten doen omdat se anders niet blijven leven

das toch eigenlijk niet eerlijk tegenover de mensen die lichaams delen moeten amputeren om te blijven leven terwijl de ander het vrijwillig doet?

ik vind eigenlijk dat dat nie mag

maar wil graag jullie meningen horen


Tja, je bent baas over eigen lichaam dus zolang niemand je probeert te stoppen kun je amputeren van je lichaam wat je maar wilt. Maar verwacht niet veel hulp van omstanders bij het amputeren

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

Ik denk dat de wet in België zulke grove vormen van zelfverminking verbiedt. Waar ik wel zeker van ben is dat een dokter je niet mag helpen, als het zomaar voor de fun is, dus je zal de klus wel in je eentje moeten klaren... Niet gemakkelijk als je bij voorbeeld een arm wil amputeren.


Laatst nog mensen op TV gezien die last hadden van body-dismorphy (ik weet niet hoe je het schrijft). Zij zouden en moesten bijvoorbeeld een been kwijt omdat ze niet het idee hebben dat het bij hun lichaam hoort. Na heel wat spychologische onderzoeken werd er dan soms overgegaan op het schirurgisch verwijderen van het lichaamsdeel. Er zijn doden gevallen bij mensen bij wie het geweigerd werd omdat ze het dan zelf amputeerde.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

:shock: Had ik nog nooit van gehoord. Natuurlijk, dan kan je het niet meer echt beschouwen als zomaar, voor de lol gaan amputeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

Laatst nog mensen op TV gezien die last hadden van body-dismorphy (ik weet niet hoe je het schrijft). Zij zouden en moesten bijvoorbeeld een been kwijt omdat ze niet het idee hebben dat het bij hun lichaam hoort.  Na heel wat spychologische onderzoeken werd er dan soms overgegaan op het schirurgisch (chirurgisch) verwijderen van het lichaamsdeel. Er zijn doden gevallen bij mensen bij wie het geweigerd werd omdat ze het dan zelf amputeerde.
Zoiets heb ik ook gezien..

Er stond een man van een jaar of 70 centraal in het (tv)programma dat ik heb gezien. Hij kwam op mij een beetje verward over.. Hij heeft een been laten amputeren (medisch verantwoorde ingreep, als je het etische er buiten laat) omdat hij vond dat het niet bij zijn lichaam hoorde. Hij voelde zich bevrijd zonder dat been en vond dat hij zich veel beter voelde dan hij zich in lange tijd had gevoelt.

Echt heel raar om te zien dat die man daar man daar op een kruk en een been door zijn huis 'liep'.. vrijwillig een been laten afzetten.. ik kan er niet bij.

De ingreep was trouwens in een ziekenhuis uitgevoerd door een arts die vond dat hij het moest doen omdat die man het anders zelf zou proberen en dat waarschijnlijk niet zou overleven.

Ik ben van mening dat het hier gaat om een psychische aandoening/afwijking .. ik probeer te zeggen: volgens mij zijn die mensen (geestes)ziek.

Het lijkt me moeilijk om als arts te beslissen wat je moet doen.. als je je eed in het achterhoofd hebt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Vrijwillig lichaamsdelen amputeren toegestaan?

Mrtn schreef:Ik ben van mening dat het hier gaat om een psychische aandoening/afwijking .. ik probeer te zeggen: volgens mij zijn die mensen (geestes)ziek.

Het lijkt me moeilijk om als arts te beslissen wat je moet doen.. als je je eed in het achterhoofd hebt.


Natuurlijk ben je dan niet helemaal lekker in je hoofd en als het geen geesteszieke was dan had het beestje uiteindelijk ook geen naam gekregen. Ik denk dat het zeker heel moeilijk is voor een arts om een beslissing te nemen maar ja...Ik denk dat je ook als arts niet lijdzaam toe kan "kijken" hoe iemand zichzelf zonder noemenswaardige pijnstillers bijv. bijna leeg laat bloeden en al dan niet overlijd. Ook mensen die niet op kunnen houden zichzelf te laten tatouëren, inplanteren en pearcen vallen vaak onder mensen met body-dismorphy.

Reageer